هدیه شب یلدا برای عروس

فهرست مطالب

1
(1)

می توان به جرات گفت شب یلدا شبی است خاطره انگیز و محبوب برای ایرانیان به محبوبیت عید نوروز. در این شب ایرانیان دور یکدیگر جمع شده و ساعاتی خوش را در کنار هم می گذرانند. در این شب انواع خوراکی هایی که مرسوم است را میل می کنند و خاطراتی فراموش نشدنی می سازند. اما این شب برای به عنوان شب یلدا برای عروس و دامادها نیز از محبوبیت فراوانی برخوردار است چرا که در این شب خانواده ها برای زوج هایی که اولین شب یلدا را در کنار یکدیگر سپری می کنند، هدایای مختلفی را تهیه کرده و به منزل آنها می برند. در این مقاله بیشتر با رسوم این شب آشنا می شویم.

رسم و رسومات شب یلدا برای عروس

کافی است در هفته های آخر آذر ماه سری به بازارهای شهر خود بزنید. خانواده هایی را می بینید که به دنبال لوازم تزیینی، طبق و یا سبدهایی شیک برای حمل هدیه یلدا برای عروس ها هستند. هر خانواده بنا به سلیقه خود و یا با الهام گرفتن از ایده های تزیین سبد یلدا برای عروس که به وفور در میان سایت های اینترنتی موجود است، اقدام به تزیین هدیه شب یلدا برای عروس می کنند. این مراسم مانند سایر مراسم در کشور ایران در شهرهای مختلف به صور مختلفی برگزار می شود که در ادامه به برخی از معروف ترین آنها اشاره می کنیم:

شب یلدا برای عروس به سبک گیلانی ها

در استان سرسبز گیلان،  خانواده آقای داماد یک سینی و یا طبق که جدیدا تبدیل به یک سبد شیک شده است را برای خانواده عروس جدید می فرستند یا خود با سبد هدایا به آنجا می روند. در این سبد که با لوازم تزیینی بسیار شیک تزیین شده است.،  انواع میوه و تنقلات ویژه شب یلدا چیده شده است و به نوعی یک پک پذیرایی لاکچری محسوب می شود.

گیلانی ها رد وسط طبق و یا سبد خود یک ماهی بزرگ که معمولا ماهی سفید است را قرار می دهند چرا که آنها معتقد هستند ماهی نشان خیر و برکت است و البته باعث سلامتی و باروری عروس نیز می شود. در این شب یلدا و با فرستادن پک پذیرایی یلدا برای عروس، در ادامه شب آقای داماد باید حتما، چای نبات را در منزل عروس بخورد و به این ترتیب مراسم شب یلدا به پایان می رسد.

شب یلدا برای عروس به سبک مازندرانی ها  

در استان زیبای مازندران رسم به این صورت است که از طرف آقای داماد برا عروس خانم خرجی فرستاده می شود. یعنی همه چیزهایی که برای شب یلدا نیاز است و در کنار آن هم هدایایی در نظر گرفته می شود که با توجه به توان مالی خانواده ها کاملا متفاوت است. از رسوم دیگر شب چله در این استان این است که باید همه خانواده با هر توان مالی در این شب باید خوروش به عنوان شام میل کنند.

هدیه شب یلدا برای عروس به سبک آذربایجانی ها

در استان آذربایجان یک خوانچه و یا همان طبق شامل انواع شیرینی، پرتقال، سیب، انار، هندوانه، آیینه و پارچه  که با لوازم تزیینی آراسته شده است به خانه عروس  برده می شود. در هنگام غروب خانواده داماد این طبق را بر سر خود حمل کرده و به خانه عروس می روند و مادر عروس نیز بعد از دریافت هدایا هدایایی مانند شیرینی و جوراب و یا پول تقدیم آنها می کند و به این ترتیب یلدایی برای عروس برده می شود.

هدیه شب یلدا برای عروس به سبک همدانی ها

یلدونه، هدایایی هستند که خانواده آقای داماد برای عروس خانمی که هنوز ازدواج نکرده اند می برند.  یلدونه می تواند موارد مختلفی باشد اما خانواده عروس نیز در عوض برای آقای داماد هدایایی مانند پارچه پیراهنی و یا هدایایی از این دست تهیه کرده و به آقای داماد هدیه می دهند.

هدیه شب یلدا برای عروس به سبک خراسانی ها

در استان خراسان رد شب چله خانواده داماد هدایایی را بر روی طبق که شامل میوه، آجیل، شیرینی و لباس نو می‌باشد به سمت خانه عروس می برند. مادر عروس نیز به رسم یادگاری پارچه‌ای را در سینی خالی می‌گذارد و به منزل داماد می‌فرستد.

شب چله عروس در اصفهان

اصفهان یکی از شهرهایی است که سنت شب یلدا و هدیه شب یلدا برای عروس را بسیار تجملاتی برگزار می کند. اما در قدیم اصفهانی ها خوانچه هایی را تدارک دیده و برای خانواده عروس می فرستادند. این خوانچه‌ها شامل آجیل شب یلدا (کشمش، گردو، بادام، قیسی، برگه زردآلو یا برگه گلابی، جوزقند، انجیر و خرما). میوه شب یلدا (انار، هندوانه، سیب، گلابی انباری) و غذای شب چله بوده  است. در کنار آن هدایایی هم برای عروس تدارک می دیدند که قطعا با تمایل به تجملاتی برگزار کردن این مراسم طلا یکی از  اصلی ترین آیتم ها در این خوانچه های معروف و البته محبوب برای عروس ها می باشد.

ایده پک شب یلدا برای عروس

اگر شما نیز در خانواده هستید که امسال شب یلدا باید برای عروس خود یک سبد، طبق و یا خوانچه تهیه کنید اما برای پرکردن آن با آیتم های مختلف دنبال ایده هستید در ادامه به شما چند ایده عالی پیشنهاد داده ایم:

۱. پک های مخصوص شب یلدا

پک های مخصوص که شامل آجیل، دیوان حافظ، انار دون کرده و به همراه اقلام تزئینی در یک بسته بندی شیک می باشد، می تواند گزینه ای بی نظیر برای خرید و یا پر کردن سبد خود با آیتم های ذکر شده، باشد.

۲. میوه‌های حکاکی شده مثل هندوانه و کدو تنبل

با کمی سلیقه و تمرین می توانید یک هندوانه و یا کدو حلوایی را به زیباترین شکل ممکن حکاکی کرده و در میان سبد خود قرار دهید.

۳. پارچه و یا لباس

چنان چه از سلیقه عروس خانم اطلاع دارید می توانید یک لباس شکیل و زیبا تهیه کنید در غیر این صورت خرید پارچه انتخابی هوشمندانه است.

۴. پول

اما کارت هدیه نقدی می تواند بسیاری از عروس خانم ها را خوشحال کند اما نه به اندازه گزینه بعدی.

۵. طلا و زیورآلات

یک جعبه کوچک با یک طلای زیبا می تواند دل عروس شما را برده و لبخند شادمانی را بر روی صورت او بنشاند.

کلام آخر :

هدیه شب یلدا برای عروس یک نکته کاملا سلیقه ای است که البته با توجه به بودجه افراد می تواند متفاوت باشد. اما در نظر داشته باشید این آغاز راه زندگی زوج های جوان است و با هر چه ساده تر برگزار کردن این شب می توان خاطره ای به یاد ماندنی برای خانواده ساخت. یلدا خوش!

چقدر این مطلب را دوست داشتید؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیازات 1 / 5. تعداد آرا: 1

شما اولین نفری باشید که امتیاز میدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب سایت

طرز تهیه حلوا نذری

طرز تهیه حلوا نذری اصیل ایرانی

5 (1) حلوا نذری همان حلوای سنتی است؟ خیلی از ما با شنیدن کلمه حلوا نذری به یاد همان حلوای تیره رنگی می افتیم که

کاکاکدو حلوایی

طرز تهیه کاکاکدو حلوایی ویژه

5 (1) از دل داستان های کودکانه تا یک حلوای وسوسه انگیز ! قطعا همه ما یک بار داستان و یا حتی نام داستان” کدو قل

طرز تهیه حلوا انگشت پیچ

طرز تهیه حلوا انگشت پیچ چیست؟

2.8 (5) به خوشمزگی یک حلوا انگشت پیچ! فکر میکنم شما هم با شنیدن کلمه حلوا انگشت پیچ تصویری از یک حلوای کوچک در ذهنتان

جست و جو در سایت