طرز تهیه کیک حلوا

فهرست مطالب

3.8
(4)

کیک حلوا شاید یکی دیگر از عجایب در دنیای حلواها باشد. شنیدن نام کیک حلوا شبیه به ترکیب مراسم غم و مراسم شادی است. اما این برای زمانی بود که از حلوا فقط برای مراسم های سوگواری استفاده می شد و حلواهای مدرن در طعم و ظاهری جذاب و شیک در بازار عرضه نشده بودند. اما امروزه شما می توانید برای انواع مراسم های خود از انواع مختلف حلوا استفاده کنید. در این مقاله تا انتها همراه ما باشید تا با یکی از جذاب ترین انواع حلوا به نام کیک حلوا آشنا شوید.

کیک حلوا چیست؟

کیک حلوا یکی از انواع مختلف کیک های خوش طعم است که شما می توانید در خانه به صورت کیک حلوا خانگی و یا به صورت کاملا لاکچری با تزییناتی خاص به صورت کیک حلوا مجلسی از آن استفاده کنید. چنانچه در نظر دارید برای پذیرایی از مهمانان خود، کیک حلوا خانگی درست کنید و یک بعد ازظهر دلچسب را در کنار آنها تجربه کنید. شما میتوانید کیک حلوا جذاب را در به عنوان پک سازمانی شب یلدا در مراسم چله به عنوان یک هدیه یلدا به دوستان خود هدیه دهید.

باید بدانید که کمی بیشتر از درست کردن یکی حلوا باید زمان خالی کنید چرا که پخت کیک حلوا دارای دو مرحله آماده سازی کیک و مرحله پخت حلوا می باشد. اما نتیجه به دست آمده، آنقدر جذاب خواهد بود که قطعا ارزش زمان صرف شده را خواهد داشت و شما می توانید با هزینه ای به صرفه، از کیک حلوا پخته شده در کنار یک نوشیدنی جذاب به عنوان یک پک پذیرایی لاکچری از مهمانان خود پذیرایی کنید.

کیک حلوا چیست؟

کیک حلوا چه وقت و کجا؟

بیاید کمی از کلیشه ها فاصله بگیریم و آیتم های جدید را تست کنیم. حتما شنیده اید که می گویند دنیا متعلق به کسانی است که قدرت ریسک کردن بالایی دارند. پس بیاید یک بار هم که شده در مهمانی های خود به جای استفاده ازشیرینی های چرب و پر خامه، از کیک حلوا استفاده کنیم. البته بیاید کمی وسیع تر نگاه کنیم چرا فقط در مراسم های مهمانی، در مراسم های یادبود و بزرگداشت هم می توان به جای صرفا استفاده از حلوای مراسم ختم از کیک حلوا در سایز های کوچک و اسلایس اسلایس شده استفاده کرد.

اما کاربرد کیک حلوای جذابی که در باره اش صحبت می کنیم فقط به این دو موقعیت محدود نمی شود. یکی از سنت های دیرینه ما ایرانی ها نذری است که غالبا در این نوع مراسم ها از حلوا، انواع غذا و یا شله زرد به صورت شله زرد تک نفره استفاده می کنیم. اما با شناختی که از کیک حلوا پیدا کرده اید، این حلوا بی نظیر می تواند حتی به عنوان نذری هم کاربردی و پرطرفدار باشد و یک گزینه بی نظیر به عنوان ایده پک نذری باشد. 

طرز تهیه کیک حلوا

برای تهیه کیک حلوا، در قدم اول باید مواد لازم در جدول زیر را تهیه کنید. پس با دقت آنها را بررسی کنید.

مواد لازم کیک حلوا
تخم مرغ۳ عدد
آرد۱ پیمانه
شکر⅔ پیمانه
روغن مایع½ پیمانه
وانیل¼ قاشق چایخوری
بیکینگ پودر۱ قاشق چایخوری
پودر هل۱ قاشق چایخوری
مواد لازم شربت
شکر۲ لیوان
آب۲ لیوان
گلاب½ لیوان
زعفران دم کردهبه مقدار کافی
مواد لازم حلوا
آرد۲ لیوان
کره۵۰ گرم
روغن مایع½ لیوان
روغن جامد۲ قاشق غذاخوری

با دیدن مواد لازم برای تهیه کیک حلوا، قطعا به این نتیجه رسیده اید که باید بازه زمانی نسبتا 2 تا 3 ساعته ای را برای تهیه این کیک خالی کنید. در ادامه مراحل مختلف تهیه کیک حلوا را مشاهده می کنیم.

مرحله اول:

 در ابتدای امر، شکر را به همراه آب و گلاب درون ظرفی مناسب مانند قابلمه مناسب می ریزیم، سپس مقداری زعفران دم کرده را به آنها اضافه می کنیم. در ادامه قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله دوم:

حالا زمان آن رسیده تا شکر کاملا درون آب حل شود، سپس قابلمه را از روی حرارت  برمیداریم. در این بخش باید بدانید که نیازی به جوشیدن یا غلیظ شدن شربت نیست. در این قسمت لازم است، فر را با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد روشن کنید.

مرحله سوم:

زمانی که فر به طور کامل گرم شد، تخم مرغ ها را به همراه شکر، پودر هل و وانیل درون یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس با دور تند هم زن برقی به مدت ۶ تا ۷ دقیقه به خوبی هم می زنیم تا حجیم و کش دار شود.

مرحله چهارم:

در این مرحله از پخت کیک حلوا، گلاب را همراه شیر، روغن مایع و مقداری زعفران دم کرده به کاسه اضافه کرده و با دور تند هم زن برقی به مدت ۱ دقیقه در حد مخلوط شدن هم می زنیم تا مایه اولیه کیک به طور کامل یک دست شود.

مرحله پنجم:

حالا آرد و بکینگ پودر را ۳ مرتبه الک می کنیم، سپس یک باره به کاسه اضافه می کنیم و با دور کند همزن برقی به مدت ۳۰ ثانیه هم می زنیم تا بافت مایه کیک کاملا یک دست شود. قدم بعدی این است که قالب را با روغن جدا کننده چرب کنیم.

مرحله ششم:

در این مرحله مایه کیک را درون قالب ریخته و قالب را چند مرتبه محکم روی سطح کار می کوبیم تا هوای اضافی بین مایه کیک از بین برود این این از نکات کلیدی در پخت کیک حلوا است. در ادامه قالب را طبقه میانی فر قرار  می دهیم و اجازه می دهیم کیک به مدت ۵۰ تا ۶۰ دقیقه بپزد.

مرحله هفتم:

پس از گذشت 50 تا 60 دقیقه برای اطمینان از پخت کیک، یک سیخ چوبی یا خلال دندان در مرکز کیک فرو و خارج می کنیم، در صورتی که مایه کیک به آن نچسبیده  باشد می توان با اطمینان خاطر گفت که کیک پخته است و می توانیم قالب را از فر خارج کنیم

مرحله هشتم:

در زمانی که دمای کیک کاهش پیدا می کند، می توانیم آن ر ا از قالب جدا کرده و درون ظرف مورد نظرمان بزاریم. حالا روی کیک را با شربت خنک شده مرطوب می کنیم و حلوا داغ را روی کیک می ریزیم.

مرحله نهم:

در ادامه حلوا را با ابزار لیسک روی کیک پهن می کنیم و به میزان دلخواه مقداری از حلوا را درون قیف ماسوره ای با سر ماسوره که دوست داریم می ریزیم، سپس اجازه می دهیم کمی از دمای حلوا کم شود.

مرحله دهم:

زمانی که ترحلوا خنک شد، کیک را به مدت ۵ تا ۶ ساعت درون یخچال قرار می دهیم تا کاملا خنک شود، از این جا به بعد زمان تزیین کیک حلوا می باشد.و شما می توانید این کار را به روش دلخواه و با مواد غذایی دلخواه انجام دهید.

مراحل تهیه کیک حلوا خانگی

دو نکته در مورد کیک حلوا:

نکته اول:

 قبل از اینکه حلوا را روی کیک بریزید حتما کمی شهد خنک شده روی کیک بریزید تا کیک رطوبت حلوا را جذب نکند و در ادامه حلوا خشک نشود.

نکته دوم:

برای تهیه شربت حلوا، مقداری شکر و نصف شکر آب و مقدار بسیار کم گلاب را مخلوط کنید و زمانی که شکر حل شد اجازه بدهید کمی بجوشد سپس باید حسابی خنک شود.

چقدر این مطلب را دوست داشتید؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیازات 3.8 / 5. تعداد آرا: 4

شما اولین نفری باشید که امتیاز میدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب سایت

شیرینی شب یلدا

انواع دسر و شیرینی شب یلدا

0 (0) جمع شدن خانواده ­ها کنار هم، کاسه ­های انار، کرسی گرمی که از سرما به آن پناه ببریم و گوش ­هایی که به

طرز تهیه حلوا شکلاتی مدرن

5 (3) حلوا شکلاتی، به حق چیزای نشنیده ولی خوشمزه! این روزها، همه چیز پیشرفت کرده است و آیتم های مختلف سعی کردند از فرم

شله زرد شیشه ای

طرز تهیه شله زرد مجلسی خوش طعم

3.4 (5) می توانیم بگوییم شله زرد این دسر خوشمزه حاصل یک اتفاق ناگهانی بوده است و به همین ترتیب از دیرباز تاکنون هم چنان

هدیه شب یلدا برای عروس

هدیه شب یلدا برای عروس

1 (1) می توان به جرات گفت شب یلدا شبی است خاطره انگیز و محبوب برای ایرانیان به محبوبیت عید نوروز. در این شب ایرانیان

جست و جو در سایت