طرز تهیه کلوچه خرمایی خانگی خوشمزه

فهرست مطالب

3.3
(32)

کلوچه خرمایی یک نوع شیرینی سنتی ایرانی است که از آرد، خرما، روغن و مواد مختلف دیگر تهیه می‌شود. این شیرینی دارای طعم شیرین و خوشمزه‌ای است و معمولاً به عنوان محصولی خوراکی در ایام جشن‌ها و مناسبت‌های مختلف مصرف می‌شود. اگر شما هم از علاقمندان این نوع شیرینی جذاب هستید و دنیای کلوچه ها شما را فریفته خود می کند تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا با جذاب ترین و مقوی ترین نوع کلوچه یعنی کلوچه خرمایی آشنا شوید. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که کلوچه خرمایی می تواند گزینه ای ایده آل برای خوراکی شب یلدا برای بچه ها نیز باشد.

مواد لازم برای تهیه کلوچه خرمایی

برای آنکه بتوانید به راحتی و در منزل کلوچه خرمایی را بپزید و در یک بعدازظهر سرد زمستانی و یا حتی در یک دورهمی در شب های تابستان از میل کردن آن لذت ببرید لازم است تا در قدم اول مواد لازم برای تهیه آن را مطالعه و خریداری کنید. در ادامه می توانید تمامی مواد لازم برای تهیه کلوچه خرمایی را در در بخش زیر مطالعه بفرمایید.

·        آرد سفید: ۵۰۰ گرم یا نیم کیلو

·        آرد برنج: ۵۰ گرم

·        نشاسته یا همان آرد ذرت : ۵۰ گرم

·        کره : ۲۵۰ گرم. کره جایگزینی ندارد و باید حتما از آن در پخت کلوچه استفاده کرد. در غیر این صورت کلوچه ها بعد از پخت سفت می شوند.

·        شکر: ۱۵۰ گرم

·        زرده تخم مرغ: ۴ عدد

·        نمک: نصف قاشق چای خوری

·        وانیل: یک قاشق چای خوری

·        بکینگ پودر: بک قاشق مربا خوری

·        شیر : یک سوم لیوان به اضافه ۳ قاشق غذا خوری

·        دارچین: یک قاشق غذا خوری

·        گردوی ریز شده: ۶۰ تا ۷۰ گرم

·        خرمای شسته شده و هسته گرفته و پوست کنده: ۱۶۰ گرم

·        دو قاشق زعفران آب کرده جهت رومال کردن کلوچه ها

طرز تهیه کلوچه خرمایی

برای پخت کلوچه خرمایی جذاب که می تواند یکی از محبوب ترین آیتم ها در پک پذیرایی یلدا امسال شما باشد باید مراحل زیر را طی کنید. به همین منظور مراحل زیر را به دقت بررسی و قدم به قدم با حلواچی اجرا کنید:

 در قدم اول: آماده سازی مواد

در ابتدا باید ابتدا کره را نیم ساعت از یخچال بیرون قرار دهید  تا کاملا به دمای محیط برسد. در نظر داشته باشید که این کار باعث نرم شدن کره و مخلوط شدن بهتر آن با سایر مواد  می شود. فقط به خاطر داشته باشید که نیازی نیست که کرم کاملا آب شود. این نکته را به عنوان یک فوت و فن مهم حتما به خاطر بسپارید این مرحله بسیار شبیه به مرحله پخت ترافل خرما است.

قدم دوم: پودر کردن شکر

در مرحله دوم از پخت کلوچه، نوبت به پودر کردن شکر می رسد. در این مرحله باید شکر پودر شده را الک کنید تا دانه های درشت از دانه های ریز جدا شود. برای قدم بعدی که مخلوط کردن آن با کره است باید آن را داخل ظرفی بزرگ و گود بریزید تا مواد فضای کافی برای مخلوط شدن داشته باشند. در این قسمت توجه داشته باشید که حتما برای مخلوط کردن کره و شکر از همزن برقی استفاده کنید.

قدم سوم: آماده سازی خمیر کلوچه

در قدم سوم از پخت کلوچه خرمایی زمان آماده کردن خمیر کلوچه خرمایی است. برای این کار لازم است تا سه عدد زرده تخم مرغ را به ترکیب شکر و کره که در مراحل قبلی آماده کردیم اضافه کنید. در این قسمت نکته کلیدی دیگری را می خواهیم به این مقاله اضافه کنیم و آن نیز این نکته است که حتما برای همزدن زرده آن ها را حتما یکی یکی  اضافه کنید و هر کدام را یک الی دو دقیقه با همزن بزنید.

بعد از این مرحله در قدم سوم از پخت کلوچه خرمایی باید وانیل را نیز برای گرفتن بوی زخم به زرده ها اضافه کنیم. بعد از اضافه کردن وانیل ترکیب به دست آمده از مراحل قبلی را به مدت یک قیقه کاملا با دور کند همزن برقی خود به طور کامل هم بزنید و مخلوط کنید. این مرحله بسیار مشابه با مراحل تهیه پودینگ خرمایی است.

قدم چهارم: اضافه کردن شیر و بکینگ پودر

 از پخت کلوچه خرمایی باید یک سوم از لیوان شیر  مشخص شده در مواد اولیه را را کم کم به مواد اضافه  کنیم و در حدود 30 ثانیه زمان بگذارید تا کاملا مخلوط شوند.  در مرحله نهایی هم باید بکینگ پودر را به آرد اضافه کنیم و سه بار آنها را الک کنیم و در چندین مرحله به مواد اضافه کنیم.

یک نکته مهم در این قسمت آن است که نباید خمیر به دست آمده به هیچ عنوان چسبناک باشد. بلکه خمیر باید کاملا نرم و لطیف باشد و اگر در حین ورز دادن و فرم گرفتن احساس کردید خمیر به دستان شما می چسبد حتما  به آن کمی آرد اضافه کنید.

زمانی که خمیر آماده شد باید درون پلاستیک قرار دهید و به مدت 2 ساعت آن را داخل یخچال بگذارید . این زمان همان زمانی است که خمیر در داخل یخچال در حال استراحت است.

 در همین زمان که خمیر در حال ریلکس کردن می باشد می توانید خرما ها را هسته گیری کنید  و با پشت چنگال آنها را له کنید. سپس در این قسمت باید در یک ظرف کمی گردو و دارچین بریزید و کاملا با هم مخلوط کنید.

سپس بادی دست تان را کمی چرب کنید و و از مواد به دست آمده در مراحل قبلی به اندازه یک گردو برداشته و گرد کنید و در داخل یخچال بگذارید.  اگر دیدید زمان گلوله کردن مواد به مشکل برخورده اید و گلوله به دستتان می چسبد بهتر است کمی روغن به آن اضافه کنید.

کالری کلوچه خرمایی

جالب است بدانید میزان 100 گرم از کلوچه خرمایی دارای 288 کالری می باشد . این میزان کالری در کلوچه خرمایی با 82 دقیقه دوچرخه سواری یا 36 دقیقه دویدن و یا 42 دقیقه ورزش های آبی قابل سوختن می باشد. پس در زمان میل کردن کلوچه خرمایی به میزان و تعداد کلوچه هایی که قصد میل کردن آن را دارید توجه کنید.

چقدر این مطلب را دوست داشتید؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیازات 3.3 / 5. تعداد آرا: 32

شما اولین نفری باشید که امتیاز میدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب سایت

آجیل شب عید شامل چیست؟ جدیدترین ترکیبات آجیل عید

آجیل شب عید چه خشکباری است؟

1 (1) آجیل یکی از ملزومات خوراکی های عید است. بعد از شیرینی مخصوص عید، آجیل شب عید حرف اول را میزند. علاوه بر خوش

طرز تهیه حلوا عربی کشدار

طرز تهیه حلوا عربی کشدار

3.4 (5) حلوا کشدار عربی! به نظرتان چه شکل و طعمی دارد؟ بعد از شنیدن کلمه حلوا کشدار چه جیزی به ذهنتان می آید؟ درسته!!

جست و جو در سایت