طرز تهیه کاچی مجلسی مناسب برای سرو در مراسم ها

فهرست مطالب

4
(4)

اگر دلتان یک دسر شیرین و مقوی می خواهد پیشنهاد ما کاچی است و یادگیری آموزش طرز تهیه کاچی است. کاچی یکی از دسرهای ایرانی با دستور پخت متفاوت است که محبوبیت بسیاری در بین همه افراد دارد. این دسر خوش رنگ مثل یک بمب عمل می کند و حتی در یکی از شهرهای ایران با مخلوط گردو به عنوان شیرینی در مراسم عروسی سرو می شود. پس اگر به دنبال پک پذیرایی لاکچری در مهمانی‌های خود هستید، مطالعه ادامه مقاله را از دست ندهید.

مواد لازم برای تهیه کاچی آرد گندم


یکی از ساده‌ترین دستور پخت‌ها، طرز تهیه کاچی با آرد گندم یا همان طرز تهیه کاچی زعفرانی است. این نوع کاچی را معمولا برای افرادی که بیمار هستند یا برای بانوانی که به تازگی زایمان کرده‌اند می‌پزند و به سادگی هم آماده می‌شود. این رسپی برای مواقعی که فرصت زیادی نداریم بسیار مناسب است.


مواد اولیه:
-آرد گندم یک پیمانه
-کره پاستوریزه یا روغن حیوانی 150 گرم  
-شکر سفید یک پیمانه
-گلاب نصف پیمانه
-آب سرد سه پیمانه
-زعفران ساییده ‌شده به مقدار لازم
-خلال پسته و بادام


*ادویه‌های مخصوص: دارچین، زیره، پودر زنجبیل، پودر هل، زردچوبه، خلال بادام، خلال یا پودر پسته و دارچین برای تزیین

طرز تهیه کاچی

بهتر است برای زنان باردار در طرز تهیه کاچی به جای شکر از ادویه‌های طبع گرم، آب نبات‌های سنگی یا شیره انگور استفاده کنیم و لازم به ذکر است طرز تهیه کاچی بسیار شبیه به طرز تهیه حلوا مجلسی لاکچری است.

 *مرحله اول الک کردن آرد:

اولین و مهم ترین مرحله برای داشتن یک کاچی با رنگ و طعم عالی تفت دادن آرد است. در یک قابلمه نچسب ارد الک شده را اضافه می کنیم. باید مراقب باشیم که حرارت شعله گاز زیاد نباشد و آرد را تا زمانی که تغییر رنگ بدهد مدام هم بزنیم.


*مرحله دوم: اضافه کردن کره/روغن

پس از این که رنگ آرد کمی تغییر کرد شعله را کم می کنیم و کره یا روغن را به آن اضافه می کنیم. سپس مواد را به خوبی هم می زنیم تا کره و آرد به خوبی با هم مخلوط شوند و رنگ نهایی آن نسکافه‌ای شود، سپس زیر شعله را خاموش می کنیم.


*مرحله سوم اضافه کردن آب و شکر :

در مرحله بعدی از طرز تهیه کاچی باید به قابلمه، آب اضافه کنیم. در این مرحله نباید آب را به یک باره به قابلمه اضافه کنیم و باید این کار را به تدریج انجام دهیم. همچنین باید حین اضافه کردن آب به قابلمه، محتویات قابلمه را خوب هم بزنیم تا آرد داخل قابلمه گلوله نشود و کاچی در نهایت شکل مناسبی داشته باشد. آرد که به خوبی داخل آب حل شد، شکر را اضافه ‌می کنیم و مجددا خوب هم می زنیم تا همه مواد با یکدیگر ترکیب شوند.


*مرحله چهارم: سرو کردن کاچی

اضافه کردن گلاب و زعفران بعد از حل کردن شکر، قابلمه را روی شعله کم می گذاریم و حدود ۱۵ دقیقه به مواد اجازه می دهیم تا قل بخورند و با هم ترکیب شوند. بعد از ۱۵ دقیقه زعفران و گلاب را هم به کاچی اضافه می کنیم و ۵ دقیقه دیگر نیز به مواد زمان می دهیم تا قل بخورند. پس از گذشت این زمان قابلمه را از روی شعله برمی داریم و درب آن را می بندیم. نیم ساعت به کاچی اجازه می دهیم تا استراحت کند و خنک شود. پس از آن می‌توانیم کاچی را سرو و میل کنیم.

نکات مهم در سرو کاچی


بهتر است که کاچی نه خیلی رقیق نه خیلی غلیظ باشد. وقتی کاچی به غلظت مطلوب ما رسید آن را از روی حرارت برمی داریم. داخل ظرف مورد نظرمان سرو می کنیم و با خلال پسته یا بادام و پودر دارچین تزیین می کنیم.
سرو کاچی به صورت گرم مرسوم است اما برای علاقه‌مند کردن بچه‌ها به خوردن این دسر خوشمزه می توانیم بعد از اینکه مواد کاچی تا حدودی از حرارت افتاد داخل قالب‌های سیلیکونی بریزیم و یک روز در یخچال نگهداری کنیم.


انواع کاچی در نقاط مختلف ایران:


کاچی دسری است که در همه جای ایران هم در سفره شادی و هم مناسبت‌هایی مثل ماه رمضان و تنها با تغییراتی بسته به ذائقه طبخ می‌شود. در این میان اما کاچی کرمان، کاچی خراسان و کاچی آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی و کاچی سیستان (زابل) بسیار معروف هستند.

گاهی انواع این دسر را به خاطر مواد داخلشان طبقه‌بندی و اسامی متفاوتی روی آن می‌گذارند. مثلا در این میان می‌توان به کاچی زعفرانی، کاچی با آرد گندم، کاچی با آرد برنج، کاچی با شیر، کاچی زردچوبه و کاچی چهار مغز هم اشاره کرد.
کاچی زعفرانی علاوه بر رنگ زیبا به دلیل خواص زعفران همچون نشاط‌آوری، افزایش ایمنی بدن، محافظت از سلامت قلب و کنترل‌کننده یکی از بهترین اتخاب‌ها برای مهمانی‌های لاکچری است.


در شهرهای ترک زبان بخصوص تبریز و ارومیه به کاچی، قیماق یا قویماق می‌گویند. ادویه کاچی تبریزی یا قیماق شامل زنجبیل، دارچین، زردچوبه و زیره است که به مقدار مساوی در این دسر ریخته می‌شود.
از خواص دارچین می توان به محافظت از بدن در برابر سرطان، کاهش سطح قند خون و اثرات ضددیابت بسیار قوی، حاوی آنتی اکسیدان قوی اشاره کرد.
کاچی از آن دسته دسرهای مغذی است که گاهی برای موثر بودنش در بعضی نقاط ایران از جمله شهرهای کویری حتی دو عدد تخم مرغ هم به آن اضافه می‌کنند تا انرژی و ارزش غذایی آن را بیش از پیش افزایش دهند.


سخن پایانی


این دسر قدیمی می تواند بخشی از پک پذیرایی لاکچری شما باشد که برای مراسمات مذهبی و یادبود به جای خرید حلوا کاچی را جایگزین کنید. چه بهتر است که  طرز تهیه کاچی با یکی از دستورپخت‌ها را بلد باشید.

چقدر این مطلب را دوست داشتید؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیازات 4 / 5. تعداد آرا: 4

شما اولین نفری باشید که امتیاز میدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب سایت

طرز-تهیه-حلوا-ارده-رژیمی

طرز تهیه حلوا ارده رژیمی

3 (6) این روزها بسیاری از مردم و شاید حتی خود شما با توجه به شرایط و انتخاب هایتان به یک سری رژیم ها و

طرز تهیه حلوا نذری

طرز تهیه حلوا نذری اصیل ایرانی

5 (1) حلوا نذری همان حلوای سنتی است؟ خیلی از ما با شنیدن کلمه حلوا نذری به یاد همان حلوای تیره رنگی می افتیم که

جست و جو در سایت