طرز تهیه قطاب گردویی و نحوه تزیین آن

فهرست مطالب

2.5
(4)

هدیه دادن به عزیزان یکی از شیرین‌ترین و لذت‌بخش‌ترین تجربه‌هایی است که در زندگی خود تجربه می‌کنیم. اما دقیقا زمانی که خیال‌مان از خرید هدیه راحت شد، دغدغه نحوه کادو کردن آن را داریم. جعبه هدیه، یک کاغذ کادو شیک و یا بگ هدیه؟ در این لحظه هدیه‌ای که خود ظاهری شیکی داشته باشد و یا به اصطلاح جعبه شیکی داشته باشد می تواند این دغدغه ما را برطرف کند.

 یک قطاب گردویی در دنیای شیرینی ها همان هدیه با جعبه شیک و زیبا را تداعی می‌کند. شیرینی‌ای که یکی از خوشمزه‌ترین آجیل‌های دنیا را در دل خود دارد و در یک خمیر به شکلی زیبا قرار گرفته است. با این تفاسیر مطمئنا شما نیز مشتاق شده‌اید تا با طرز تهیه قطاب گردویی آشنا شوید. پس به شما پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

قطاب گردویی خوشمزه

تاریخچه قطاب گردویی

حلواچی معتقد است در دنیای شیرینی‌ها خلاقیت غوغا می‌کند و می‌تواند بازی را به نفع شما تمام کند. شاید همین خلاقیت بود که باعث پیدایش قطاب گردویی و فراگیر‌شدن طرز تهیه قطاب گردویی از زمان‌های دور شد. در تاریخ شیرینی‌ها آمده است، روزی قنادی می خواست به دختر مورد علاقه‌اش هدیه‌ای خلاقانه و متفاوت بدهد. چرا که دختر مورد علاقه‌اش طرفداران زیادی داشت و او قصد داشت به هر نحوی شده است، هدیه اش در میان هدایای مختلف دیده شود. 

 پس از ذوق هنری و خلاقیت خود استفاده کرد و روزها و شب‌ها شیرینی‌های مختلفی را پخت اما هیچ کدام به دلش ننشست. تا این‌که یک شب وقتی کاملا ناامید شده بود همین‌طور که در حال فکر کردن بود، متوجه شد ناخودآگاه شکل جالبی به خمیری که در دستش بوده، داده است.

پس بی معطلی با هیجانی زایدالوصف شروع به کار کردن روی شیرینی جدیدش کرد و این گونه بود که قطاب گردویی و طرز تهیه قطاب گردویی برای اولین‌بار پخته شد و به جذاب‌ترین هدیه ای که دختر از عشاق خود گرفته بود، تبدیل شد. به همین ترتیب باب آشنایی بیشتر آنها با یکدیگر فراهم شد. البته که قطاب گردویی به عنوان پک پذیرایی لاکچری هنوز هم از محبوب‌ترین شیرینی‌ها می‌باشد.

مواد لازم برای تهیه قطاب گردویی

مطمئن هستیم داستان پشت قطاب گردویی و ظاهر جذاب آن می‌تواند باعث شود شما همین امروز در صورت داشتن زمان خالی شروع به پخت آن  کنید.  پس مواد اولیه ای را که در ادامه معرفی می‌کنیم را سریعا خریداری کنید و قدم به قدم با حلواچی مراحل پخت را دنبال کنید. مواد اولیه برای پخت قطاب گردویی عبارت اند از :

مواد لازم قطاب گردویی:

*زرده تخم مرغ: ۲ عدد

*روغن جامد یا کره: یک سوم پیمانه یا ۱۰۰ گرم

*ماست: نصف پیمانه

*آرد: به میزان لازم

*شکر: ۲ قاشق غذا خوری

*دارچین: کمی

مواد میانی قطاب گردویی:

*پودر قند: نصف لیوان

*گردو پودر شده (نارگیل و بادام یا پسته): نصف لیوان

*دارچین و هل: ۱ قاشق چای خوری

*گلاب یا آب: ۱ تا ۲ قاشق غذا خوری

مواد لازم را تهیه کنید و خود را برای پخت یکی از شکیل‌ترین شیرینی‌های دنیا آماده کنید یعنی شیرینی کادو پیچ‌شده یا همان قطاب گردویی. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید قطاب گردویی جذاب با داستانی که از طعمش هم جذاب‌تر است با حلوا گردویی کاملا متفاوت می باشد.

مواد لازم برای تهیه قطاب گردویی

طرز تهیه قطاب گردویی

به قول اهل فرهنگ، step by step یا همان قدم به قدم پیش می رویم.

مرحله اول

در مرحله اول به سراغ تهیه خمیر قطاب می‌رویم. مانند پخت هر شیرینی دیگری اول باید یک کاسه مناسب پیدا کنیم سپس شکر، کره یا روغن، زرده تخم‌مرغ و پودر دارچین را به صورت یک‌جا در کاسه ریخته و با هم به خوبی مخلوط می‌کنیم.

مرحله دوم

 در مرحله دوم کار سخت‌تر نمی‌شود فقط باید آرد را کم‌کم به مواد اضافه کنیم تا خمیر مانند تفلون هرگز به دستان شما نچسبد .به خاطر داشته باشید بعد از آماده شدن خمیر روی آن را بپوشانید.

مرحله سوم

در مرحله سوم از یادگیری طرز تهیه قطاب گردویی که البته کاملا با کرانچ خرما متفاوت است، باید خمیر آماده شده را  به مدت یک ساعت استراحت دهیم و در این فاصله زمانی خودمان هم گلویی تازه کرده و سپس شروع به آماده‌سازی مواد میانی قطاب گردویی کنیم.

برای تهیه مواد میانی قطاب گردویی، پودر قند، گردوی خرد‌شده و دارچین را  به میزانی که در جدول ذکر شده است درون غذا ساز یا آسیاب، می‌ریزیم و به خوبی با هم میکس می‌کنیم در یک قدم کوچک اما موثر باید چند قطره گلاب یا آب را روی آن بریزیم تا حالت خمیری به خود بگیرد.

مرحله چهارم

در مرحله چهارم لازم است تا به شما نکته مهمی را گوشزد کنیم و آن این نکته است که خمیر باید خشک و سفت باشد. چرا که اگر خمیر میانی، شل باشد یا زیاد مرطوب باشد زمانی که داخل فر قرار می‌گیرد مواد آن بیرون می ریزد. در قدم بعدی باید خمیر قطاب  را  که به خوبی استراحت کرده، به ضخامت نیم سانتیمتر با وردنه روی سطح کار آرد پاشی شده، باز  کنیم.

مرحله پنجم

در مرحله پنجم از طرز تهیه قطاب گردویی باید با یک  کاتر گرد ( ۵ یا ۶ سانتیمتر ) خمیر را کاتر بزنیم.اگر کاتر در دسترس تان نبود، می توانید  از لبه لیوان هم استفاده کنید. اکنون به لحظه جذاب پیچیدن قطاب می‌رسیم. خمیر قطاب را  به میزان کافی بردارید و اندازه یک قاشق چای‌خوری از مواد میانی داخل آن بگذارید و به صورتی که در مرحله بعدی توضیح می دهیم بپیچانید.

مرحله ششم

خمیری را که برداشته اید در کف دست خود گرد کنید یا به شکل نیم دایره و هلالی خمیر را ببندید و لبه‌های آن را خوب روی هم فشار می ‌دهیم و لبه‌های خمیر را روی هم می‌‌پیچیم تا محکم شود. این مرحله از طرز تهیه قطاب گردویی بسیار مهم است چرا که اگر به خوبی پیچیده نشود ممکن است خمیر داخل فر از هم باز شود.

مرحله هفتم

در سینی فر کاغذ روغنی می‌گذاریم  و قطاب‌ها را روی آن، می ‌چینیم. سپس در فر که از قبل گرم شده و  دمای آن  ۱۷۵ تا ۱۸۰ درجه به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه  قرار می ‌دهیم. به خاطر داشته باشید  خمیر نباید نباید خیلی تغییر رنگ بدهد، همین که کمی زیر آن طلایی شود کفایت می‌کند و شما به خوبی کار خود را انجام داده اید.

مرحله هشتم

شما می‌توانید قطاب‌ها را در داخل روغن داغ شناور کنید تا با حرارت ملایم سرخ شود. زمانی که قطاب‌ها را  از فر خارج کردیم، بعد از دو دقیقه آنها را داخل پودر قند میغلتانیم.

مرحله نهم

شما می‌توانید قطاب های گردویی را بعد از اماده شدن در فریزر بگذارید و یک ساعت قبل مصرف آنها را از فریز خارج کنید و مجدد پودر قند بریزید.

طرز تهیه قطاب گردویی

نکات نگهداری قطاب گردویی

به عنوان نکته ای کاربردی برای نگهداری هرچه بهتر و بیشتر از قطاب‌های گردویی، باید آنها را دور از نور خورشید نگهداری کنید و در ظرف‌های در دار به صورت ردیفی در کنار هم بچینید.

چقدر این مطلب را دوست داشتید؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیازات 2.5 / 5. تعداد آرا: 4

شما اولین نفری باشید که امتیاز میدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب سایت

شیرینی حلوایی پسته ای

4.2 (5) طرز تهیه شیرینی حلوایی پسته ای  خیلی از ما ممکن است هنوز حلوا را، شیرینی ای مخصوص مراسم سوگواری یا یادبود بدانیم که

انواع مشهور حلوا

0 (0) از انواع مشهور حلوا می‌توان به حلواتره، حلوا شکری، حلواهویج، حلواگردویی، حلوا ارده، حلوا لوز، حلوادورنگ و غیره اشاره کرد. بسته به نوع

شیرینی عید

انواع شیرینی عید

2.3 (3) می توان گفت نیم بیشتری از جذابیت های روزهای قبل عید نوروز را مدیون خرید انواع شیرینی عید و رفتن به قنادی برای

جست و جو در سایت