طرز تهیه شله زرد مجلسی خوش طعم

فهرست مطالب

3.4
(5)

می توانیم بگوییم شله زرد این دسر خوشمزه حاصل یک اتفاق ناگهانی بوده است و به همین ترتیب از دیرباز تاکنون هم چنان یکی از دسر های محبوب ایرانی باقی مانده است . اگر شما هم از طرفداران شله زرد نذری خوشمزه و اصیل ایرانی هستید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید .

روزی که برنج شفته شد…

اگر بخواهیم یک شهر را برای محل تولد شله زرد در نظر بگیریم و معرفی کنیم باید بگوییم این شهر ، شهری به جز کرمان نمی باشد. همانطور که اکثریت اتفاق ها و یا داستان های قدیمی دارای چندین روایت هستند که بخش جذابی از تاریخ محسوب می شوند، می توان گفت برای شله زرد نیز این مورد وجود دارد. در مورد شله زرد روایتی وجود دارد که می گوید: روزی ابراهیم خان یک آشپز  در شهر کرمان زمانی که در حال پختن برنج بوده است، متوجه می شود که برنج از حد استاندارد، شل تر شده است و به اصطلاح شفته شده.

اما از آنجا که برنج در آن زمان نیز ماده غذایی با ارزشی محسوب میشده است ، برای این که برنج شفته شده را دور نریزد، مقداری شکر، گلاب و زعفران به آن اضافه می کند و آن را بین دوستان خود پخش می کند. به علت عطر و طعم جذاب آن، این دسر به نام شعله زرد معروف می شود.

لازم به ذکر است رسم امروزی که در مناسبت هایی مانند ماه رمضان برای افطار و یا به عنوان نذری شله زرد در پک ها نذری مانند پک نذری محرم پخته و استفاده می شود از این زمان  و در شهر کرمان باب شده است.

شله زرد بخوریم تا..؟

پزشکان ایرانی از دیرباز از جمله حاذق ترین پزشکان در دنیا بوده اند. جالب است بدانید همین پزشکان برجسته، در مقالات خود از شله زرد مجلسی به عنوان غذایی کامل و سبک یاد کرده اند که هضم بسیار راحتی دارد .یعنی در عملیات  گوارش، پسماندهای غیرمفید زیادی به جا نمی‌گذارد و  پسماند های آن، به آسانی از بدن خارج می‌شوند. هم چنین انرژی و مواد مغذی آن، خیلی سریع به اعضای بدن می‌رسد. از جمله فواید شله زرد می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

*تقویت مغز و کبد

یک شله زرد خوشمزه با تزیینی زیبا و جذاب علاوه بر این که هر بیننده ای را به وجد می آورد، می تواند عملکرد مغز و کبد را بهبود ببخشد به همین منظور برای نوجوانان و جوانان بسیار پیشنهاد می شود.

*دوپینگ برای زنان باردار و شیرده و …

شله زرد به علت دارا بودن مواد غذایی بسیار مقوی، هم برای کودکان و هم برای خانم های باردار و شیرده، بیماران کم اشتها با ضعف هضم، و افراد سال خورده بسیار توصیه می شود و مفید است.  این دسر شیرین با دارا بودن قند می تواند برای داغ دیدگان در مراسم های ترحیم بسیار مناسب باشد. به همین منظور گزینه ای بسیار ایده آل برای خرید پک پذیرایی مراسم ترحیم است.

برای مشاهده شله زرد تکفره حلواچی به قسمت فروشگاه مراجعه کنید.

طرز تهیه شله زرد نذری

برا ی تهیه شله زرد جذاب ابتدا به مواد لازم که در جدول زیر لیست شده اند توجه کنید.

مواد لازم
برنج نیم دانه 2 پیمانه
شکر 3 پیمانه
گلاب یک سوم پیمانه
زعفران و هل به مقدار لازم
کره 25 گرم
خلال بادام یک دوم پیمانه

در این قسمت وارد آشپزخانه می شویم و پیش بند را می بندیم. البته باید در ابتدا بدانید که برنج را باید از شب قبل خیس دهید .

در مرحله اول:

در یک قابلمه آب بریزید و روی حرارت بگذارید. زمانی که به جوش آمد آب اضافی برنج را دور بریزید و به آب در حال جوش اضافه کنید.

مرحله دوم:

زمانی که برنج به اصطلاح شکفته شد، شکر را به آن اضافه کنید و به مدت 5 الی 10 دقیقه با صبوری زیاد هم بزنید تا برنج به اصطلاح ته نگیرد. چرا که بعد از اضافه شدن شکر امکان سفت شدن برنج وجود دراد.

مرحله سوم:

در این مرحله زعفران دم کرده، هل سابیده شده و کره را به محتویات داخل قابلمه اضافه کنید. بعدا از این مرحله مجددا محتویات را به مدت 10 الی 15 دقیقه می زنیم و مطمئنا از عطر و بوی زعفران و هل حسابی لذت خواهید برد.  

مرحله  چهارم:

برای اینکه عطر گلاب از بین نرود و بتوانید شله زرد بسیار خوش بویی داشته باشید و خلال بادام‌ها نرم و نشوند، 5 دقیقه آخر گلاب و خلال بادام را به مواد اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. زمانی‌که مواد به غلظت رسید، در قابلمه را بگذارید تا حسابی دم بکشد. حتما تا زمانی که داغ است، “شله زرد را در ظرف مورد نظرتان بریزید و در یخچال بگذارید تا سرد شود و یک تزیین جذاب می تواند تکمیل کننده این آشپزی لذت بخش باشد.

نکات ریز از جنس تجربه حلواچی

  • اگر بعد از اضافه کردن شکر، برنج  آب انداخت نگران نباشید، در فرآیند پخت  تبخیر می شود.
  • برای آن که شله زرد غلیظ شود و به اصطلاح ته نگیرد، حتما مرتب هم بزنید.
  • اگر برنج نیم دانه داشتید، حتما برنج را از شب قبل به همراه آب ولرم خیس کنید.
  • اگر برنج نیم دانه بود حداقل 4 یا 5 ساعت باید خیس بخورد.
  • برای اینکه تلخی بادام گرفته شود، آن را از شب قبل به همراه گلاب یا شکر و آب بگذارید تا حسابی خیس بخورد.
  • زمانی می توانید مطمئن شوید که شله زرد شما کاملا پخته شده است که کاملا سفت باشد و حالت آبکی نداشته باشد.

حلواچی برای اولین بار حلوا بوتیکی مدرن را روانه بازار کرده است. ترحلوا اصیل ایرانی در ظاهری جذاب و متنوع به همراه مخلفات دیگر در پک پذیرایی لاکچری قرار می­گیرند.

خرید حلوا به خصوص حلوا مجلسی حلواچی  به قسمت فروشگاه در وب سایت حلواچی مراجعه کنید.

چقدر این مطلب را دوست داشتید؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیازات 3.4 / 5. تعداد آرا: 5

شما اولین نفری باشید که امتیاز میدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب سایت

جعبه ترحلوای گردو روسی

شیرینی حلوایی گردویی

4.7 (3) چند نوع شیرینی حلوایی داریم ؟ شاید نتوانیم بگوییم دقیقا چند نوع شیرینی حلوایی داریم ولی می توانیم با اطمینان بگوییم، انواع شیرینی

خواص آجیل برای بدن

خواص آجیل برای بدن

3 (2) آجیل، گنجینه ای از خواص و فواید برای سلامتی اگر گفته شود اشتراک عید دیدنی و شب یلدا در چیست، کسی نیست که

طرز تهیه حلوای نخی

طرز تهیه حلوای پیشمانیه (حلوا نخی)

0 (0) عجایب در دنیای حلواها تمامی ندارد و درست مانند تنوع بالا در دنیای حلواها می باشد. شاید بتوان صدها نوع حلوای مختلف را

جست و جو در سایت