طرز تهیه دیگچه مشهدی

فهرست مطالب

2
(7)

دسری با عنوان دیگچه شاید برای بسیاری از شما عجیب باشد. اما دیگچه مشهدی نام یکی از محبوب ترین  و اصیل  ترین دسر های کشورمان است که به ویژه برای ماه رمضان بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. اگر فکر میکنید طرز تهیه دیگچه مشهدی، بسیار مشکل خواهد بود، سخت در  اشتباه هستید.

مواد لازم برای تهیه دیگچه مشهدی

دیگچه مشهدی از نظر ظاهری شباهت زیادی به شیر برنج دارد و علاوه بر ماه رمضان در محرم و صفر نیز پخته می شود. افراد می توانند بنا بر سلیقه خود آن را به رنگ سفید تهیه کرده و یا در صورت تمایل با اضافه کردن زعفران آن را به رنگ زرد جذاب تهیه کنند. مواد لازم برای تهیه دیگچه مشهدی را در ادامه ذکر شده است:

·        برنج نیم دانه ایرانی: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

·        گلاب: لیوان فرانسوی دسته‌دار

·        شیر: ۲ کیلوگرم

·        شکر: ۱ و ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار

·        کره: ۲ قاشق غذاخوری

·        آب: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار

·        خامه صبحانه: نصف یک بسته

·        زعفران دم کرده غلیظ: به مقدار دلخواه

·        پودر هل: ۱ قاشق چای‌خوری

در قدم اول سبد خرید خود را برداشته و تمامی مواردی که در بالا ذکر شده است را به تفکیک خریداری کنید. سپس برای آشنایی با طرز تهیه دیگچه مشهدی گام های گفته شده در ادامه را به دقت مطالعه کنید. پیشنهاد ما این است پس از آن که مواد اولیه را آماده کردید از طریق گوشی خود وارد وب سایت حلواچی شوید و دستور طرز تهیه دیگچه مشهدی را جلوی خود بگذارید و قدم به قدم پیش بروید.

 طرز تهیه دیگچه مشهدی

در این قسمت آماده باشید زیرا وارد فاز اجرایی تهیه  دیگچه مشهدی می شویم. اگر تاکنون تجربه پخت حلوای شیر مجلسی را داشته اید باید بدانید که طرز تهیه دیگچه مشهدی بسیار راحت تر از آن می باشد و شما قطعا مسیری راحت تر را پیش رو خواهید داشت.  گام های عملی طرز تهیه دیگچه مشهدی شامل موارد زیر می باشد:

مرحله اول: آماده سازی برنج

در مرحله اول از طرز تهیه دیگچه مشهدی باید برنج را به مدت دو الی سه ساعت به خوبی خیس دهید. سپس در قدم بعدی باید برنج خیس خورده شده را به همراه بدون هیچ گونه نمک و روغنی بپزید. در این قسمت دقت داشته باشید که حتما آب برنج کاملاً کشیده شود. در صورت تمایل شما می توانید برای این مرحله از برنج نیم دانه نیز استفاده کنید که به وفور در انواع فروشگاه ها موجود می باشد.

مرحله دوم: اضافه کردن شیر به برنج

در مرحله دوم از آموزش طرز تهیه دیگچه مشهدی باید نیمی از شیر را به برنج پخته شده اضافه کنید. سپس اجازه دهید تا برنج با شیر به خوبی بپزد و شیر کاملاً با برنج یکدست شود و به خوبی به خورد هم بروند. برای تهیه دیگچه مشهدی تنها جایی است که اصلا نباید نگران شفته شدن برنج باشد .

 چون یک برنج به خوبی شفته شده تنها چیزی است که شما برای پخت دیگچه مشهدی  نیاز دارید. وقتی شیر کاملاً به خورد برنج رفت،  اضافه شیر را هم به مخلوط اضافه کنید. یک نکته مهم در این مرحله این است که هر چه میزان شیر بیشتر باشد بهتر است زیرا، دسر بافتی ژله ای پیدا می کند.

مرحله سوم: اضافه کردن شکر، گلاب، هل و زعفران

این مرحله شیرین سازی دیگچه مشهدی است چرا که نوبت اضافه کردن شکر به مواد می باشد.  شکر را اضافه کنید و به خوبی برنج را هم بزنید تا روی شعله ملایم گاز شکر با برنج به خوبی مخلوط شود.

 سپس زعفران، هل و گلاب را نیز به مخلوط به دست امده  اضافه کنید و دوباره هم بزنید. چنان چه از آن دسته افرادی هستید که تمایلی به استفاده از گلاب دارید می توانید به دلخواه خود گلاب را از مواد حذف کنید.

مرحله چهارم: اضافه کردن کره و خامه

کار را که کرد آن که تمام کرد. در این مرحله که مرحله آخر از طرز تهیه دیگچه مشهدی است باید کره و خامه را به میزان مشخص شده را به مواد اضافه کنید.  در این مرحله باز هم برنج را داخل قابلمه هم بزنید تا کره و خامه به خوردش بروند.

 میزان سفت بودن و یا شل بودن دیگچه مشهدی مانند مرحله ای مشابه با حلوای سه آرد کاملا سلیقه ای است. درست زمانی که دیگچه مشهدی  به غلظتی مشابه با شیر برنج رسید، روی شعله بسیار ملایم گاز به مدت ۳۰ دقیقه دیگچه را دم کنید.

نکات مهم در تهیه دیگچه مشهدی

*برای آگاهی از طرز تهیه دیگچه مشهدی و پخت بهتر آن، بهتر است در مقدار شیر صرفه‌جویی نکنید و تا می توانید دست و دلباز باشید تا بافتی بی نظیر پیدا کند.

*چنانچه برای درست کردن دیگچه مشهدی از شیر پرچرب یا محلی استفاده کنید، طعمی دلپذیر تر در انتظار شما خواهد بود.

*اضافه کردن خامه به مواد اولیه دیگچه مشهدی برای صرفا خوشمزه تر کردن آن است.

*مقدار شکر مورد استفاده در دیگچه کاملاً سلیقه‌ای است. شما میتوانید در صورت تمایل آن را شیرین و یا کم شیرینی پخته و میل کنید.

*جالب است بدانید مشهدی های عزیز دیگچه مشهدی را با مربا سرو می کنید. چنانچه تمایل داشتید به این تجربه جدید  بله بگویید.

*در طرز تهیه دیگچه مشهدی باید مواد را مدام هم بزنید تا ته نگیرد و شعله گاز را حتماً روی حرارت ملایم تنظیم کنید.

سخن آخر

دیگچه مشهدی به دلیل ظاهر زیبایی که دارد می تواند به عنوان  پک پذیرایی لاکچری  نیز مورد استفاده قرار گیرد و جلوه ای بسیار زیبا به سفره های نذری و افطاری شما ببخشد. شما می توانید بسته به سلیقه خود آن را به صورت قالبی و یا دو رنگ نیز بپزید. 

چقدر این مطلب را دوست داشتید؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیازات 2 / 5. تعداد آرا: 7

شما اولین نفری باشید که امتیاز میدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب سایت

حلوای هویج

طرز تهیه حلوای هویج خوش رنگ

5 (3) حلوای هویج، حلوایی به خوشمزگی و خوش رنگی هویج با شنیدن نام حلوای هویج، شاید خیلی از ما یاد رنگ نارنجی هویج بیفتیم

کیک انار شب یلدا

طرز تهیه کیک انار شب یلدا

0 (0) کیک در شب یلدا یکی از محبوب ترین خوراکی ها است. کیک انار شب یلدا معمولاً با آیتم هایی مانند شکلات، میوه های

حلوا نثار

دستور پخت حلوا نثار ارومیه

3.2 (67) حلوا نثار یکی دیگر از انواع مختلف حلوا می باشد که شاید در خوشمزگی با سایر انواع حلواها، برابری کند اما در طرز

جست و جو در سایت