طرز تهیه حلوا هل و گردو

فهرست مطالب

3.1
(13)

انتخاب سخت مثل انتخاب بین هل و گردو…

هل و گردو دو تا از محبوب ترین آیتم ها، برای استفاده در غذاها و خوراکی های ایرانی است. هر دو دارای بوی خوب، طعم عالی و  در یک کلمه معجزه گر خوراکی ها هستند. نکته جالب در مورد آنها، استفاده زیاد این دو در شیرینی پزی است. با اضافه شدن هل به شیرینی ها عطری جذاب و فریبنده به شیرینی بخشیده می شود و با اضافه کردن گردو، طعم و رنگی زیبا به شیرینی داده می شود. حلوا هل و گردو یکی از محبوب ترین دسر ها برای ایرانیان محسوب میشود.

در عین حال که مطمئن هستیم بسیاری از شما با ما هم نظر هستید که در یک ظرف پر از شیرینی با طعم های مختلف، قطعا شیرینی های گردویی اولین طعمی است، که تمام می شود. در این قسمت باید بگوییم که از این دو ماده غذایی جذاب در تهیه انواع حلوا نیز استفاده می شود که حلوا هل و گردو در کنار حلوا شکلاتی از بی نظیرترین و پرطرفدار ترین حلواها هستند. اگر تاکنون حلوا هل و گردو؛ این حلوا منحصر به فرد را، میل نکرده اید حتما با ما در این مقاله همراه باشید.

5 خواص مهم حلوا  هل و گردو :

خیلی از ما شنیده ایم که می گویند مواد خوراکی جذاب، فاقد خواص هستند اما در این بین استثناهایی هم وجود دارد مثل هل و گردو و ترکیبی جذاب از آنها در حلوا هل و گردو. پس باهم ببینیم هل و گردو هر کدام دارای چه خواصی هستند:

*خواص هل :

هل یک ادویه‌ است که در غذاهای مختلف به عنوان طعم‌دهنده و یا به خاطر خوش عطر بودنش، استفاده می‌شود؛ البته، خواص هل باعث شده که ایرانیان به شدت از آن استقبال کنند. برخی از ویژگی‌های هل خوراکی عبارتند از:

* دارای خواص ضد التهابی، ضد باکتری و ضد ویروسی

* دارای خواص ضد افسردگی و ضد استرس

* دارای خواص کاهش دهنده قند خون

* دارای خواص تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

* دارای خواص کاهش دهنده درد عضلانی و مفصلی

*خواص گردو:

گردو نیز مانند هل از خواص زیادی برخوردار است و  یکی از مواد غذایی بسیار مغذی و مقوی است و برخی از خواص آن شامل موارد زیر می‌شود:

* حفظ سلامت قلب: مصرف گردو به دلیل  اینکه حاوی اسیدهای چرب امگا-3 و امگا-6 می باشد، مفید است و می‌تواند به حفظ سلامت قلب کمک کند.

* تقویت سیستم ایمنی: گردو حاوی ویتامین‌های A و E، روی، مس است که همگی به عنوان آنتی‌اکسیدان‌ها شناخته می‌شوند و می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند.

*کاهش التهابات: مصرف گردو می‌تواند به کاهش التهابات بدن کمک کند.

* حفظ سلامت مغز و عملکرد شناوری: گردو حاوی اسید آمینه است که می‌تواند به حفظ سلامت مغز و عملکرد آن کمک کند.

* بهبود عملکرد گوارش: گردو حاوی فیبر و پروتئین است و مصرف آن می‌تواند به بهبود عملکرد گوارش کمک کند.

پس از مطالعه خواص هل و گردو در کنار خواص حلوا که پیش از این به آن اشاره کرده بودیم، شما هم متوجه خواهید شد که  حلوا هل و گردو  در عین حال که حلوا مجلسی محسوب می شود، از خواص و فواید بی شماری نیز برخوردار است.

حلوا هل و گردو از کجا آمده است؟

حلوا هل و گردو از شیرینی‌های محبوب و معروف در سراسر ایران است و در بسیاری از شهرها تولید و مصرف می‌شود. نمی توان گفت “حلوا هل و گردو” به شهر خاصی تعلق دارد زیرا در سراسر ایران پخته و مصرف می شود . حلوا هل و گردو به علت ظاهر زیبا و طعم و عطر بی نظیرش به عنوان شیرینی در تشریفات همایش نیز استفاده می شود.

حلوا گردویی تبریزی  

حلوای گردویی تبریزی، یکی از شیرینی‌های محلی است که در شهر تبریز و برخی شهرستان‌های اطراف آن تولید می‌شود. این شیرینی از دو قسمت سطح و مغز داخلی تشکیل شده است. قسمت سطحی آن ترکیب آرد، شکر، روغن و زعفران، و قسمت داخلی آن حاصل از ترکیب گردو، پسته و شیر خشک تهیه شده است. با توجه به مزه شیرین و خوشمزه‌ای که دارد، حلوای گردویی تبریزی به عنوان یکی از شیرینی‌های سنتی و محبوب این منطقه شناخته شده است و البته به عنوان شیرینی برای خرید پک پذیرایی لاکچری گزینه ای  بسیار ایده ال است.

طرز تهیه حلوا هل و گردو مجلسی

مطمئن هستیم شما هم به این حلوای جذاب که ترکیبی معجزه گر مثل هل و گردو در آن به کاررفته است، علاقمند شده اید. پس در این قسمت با ما همراه باشید تا با هم به مرور دستور پخت حلوا هل و گردو بپردازیم. لازم به ذکر است که اگر زمان کافی برای پخت این حلوا ندارید، میتوانید با خرید حلوا بوتیکی هل و گردو از حلواچی، در کوتاهترین زمان آن را تهیه و نوش جان کنید.

در این قسمت لازم به ذکر است طرز تهیه حلوا هل و گردو مجلسی با طرز تهیه حلوا هل و گردو ساده به میزان بسیاری ناچیزی تفاوت دارد و تفاوت آن در اضافه کردن طعم دهنده های مختلف و یا ظاهری است که بعد از پخت به آن میدهیم.

مواد لازم برای تهیه حلوا هل و گردو برای 4 نفر

در ابتدای کار لازم هست تا قلم و خودکار خود را بیاورید و لیست خرید خود را تهیه کنید. پس به جدول زیر که مواد لازم برای تهیه این حلوای جذاب نوشته شده است به خوبی توجه کنید.

آرد سفید قنادی450 گرم
روغن جامد100 گرم
پودر قند 150 گرم
گردو آسیاب شده150 گرم
هل آسیاب شدهیک  قاشق غذا خوری

روش پخت حلوا هل و گردو:

الان وقت دست به کار شدن است، پس پیشبند خود را ببندید تا با هم تجربه ای دلنشین مثل تجربه پختن حلوا هل و گردو را داشته باشیم. در مرحله اول باید، آرد را الک کنیم و با حرارتی ملایم  و بهتر است در یک ماهیتابه آلومینیومی یا مسی تفت دهیم و در حدود یک ساعت این کار ادامه پیدا کند تا خامی آرد به طور کامل گرفته شود ولی نباید تغییر رنگ دهد.

بعد از اینکه به طور کامل خامی آرد گرفته شد، آن را از روی گاز برمی داریم و الک می کنیم. در این مرحله آرد حتما باید به خوبی الک شود.  

سپس مجددا آن را روی گاز قرار می دهیم و  روغن جامد را  اضافه می کنیم و تفت می دهیم. در حدود ۵ دقیقه بعد اجازه می دهیم حلوا کمی از حرارت بیافتد و سپس  پودر قند و هل و در صورت دلخواه کمی هم زنجبیل الک کرده را با هم مخلوط می کنیم و  آخر سر هم گردوی خرد شده را اضافه می کنیم.

بعد از آنکه پودر گردو را اضافه کردیم و کاملا مخلوط کردیم، در یه ظرف لبه دار  ترجیحا پیرکس حلواها را می ریزیم و روی آن را با دست یا وردنه صاف می کنیم؛ وسپس با قالب دلخواه یا کاتر به اندازه های دلخواه و مطابق با سلیقه خود  برش می دهیم.

نکات مهم در تهیه حلوا هل و گردو:

  • زیاد  حلوا هل و گردو را ورز ندهید زیرا به روغن می افتد.
  • برای خوش طعم تر شدن آن می توانید پودر بادام زنجبیل نیز به آن اضافه کنید.
  • برای برش حلوا هل و گردو آن را تا گرم است برش دهید.

چقدر این مطلب را دوست داشتید؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیازات 3.1 / 5. تعداد آرا: 13

شما اولین نفری باشید که امتیاز میدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب سایت

جعبه ترحلوای گردو روسی

شیرینی حلوایی گردویی

4.7 (3) چند نوع شیرینی حلوایی داریم ؟ شاید نتوانیم بگوییم دقیقا چند نوع شیرینی حلوایی داریم ولی می توانیم با اطمینان بگوییم، انواع شیرینی

آجیل شب عید شامل چیست؟ جدیدترین ترکیبات آجیل عید

آجیل شب عید چه خشکباری است؟

1 (1) آجیل یکی از ملزومات خوراکی های عید است. بعد از شیرینی مخصوص عید، آجیل شب عید حرف اول را میزند. علاوه بر خوش

خاصیت پسته برای بدن

خواص پسته برای بدن

0 (0) به جرات می توان گفت زمانی که با یک ظرف آجیل مواجه می شویم، اولین گزینه اکثریت پسته است به خصوص اگر پسته

جست و جو در سایت