طرز تهیه حلوا نذری اصیل ایرانی

فهرست مطالب

5
(1)

حلوا نذری همان حلوای سنتی است؟

خیلی از ما با شنیدن کلمه حلوا نذری به یاد همان حلوای تیره رنگی می افتیم که در سینی و یا دیس پهن می کردند و با قاشق روی آن شیار هایی می دادند و آن را با پودر نارگیل تزیین می کردند. این حلوا نذری معمولا در مراسم ختم و یا در ماه رمضان به عنوان وعده ای مقوی برای افطاری پخته می شده است. این تصویر برای همه ما کاملا ملموس و زنده است. به علت نوستالژیک بودن این حلوا، خیلی از ما به آن حلوا سنتی نیز می گوییم.

شاید این نوع حلوا یکی از حلواهای سنتی باشد که از گذشته در خانواده ها پخته می شده است اما باید بدانیم که هر شهری حلوای خاص خودش را دارد و از معروف ترین حلواهای سنتی ایرانی می توانیم به حلوای هویج، حلوا هل و گردو و یا حتی حلوای شیر اشاره کنیم. که هنوز هم این حلواها در شهر های مختلف محبوب هستند و طرفداران خاص خودشان را دارند و حتی به عنوان حلوا نذری استفاده می شوند.

پس می توان گفت اگر متاسفانه تا کنون حلوایی جز حلوای نوستالژیک سنتی را میل نکرده اید، حلوا نذری همان حلوا سنتی محسوب می شود. اما حلواچی پیشنهاد می کند با توجه به انواع مختلف و متفاوت حلواهای ایرانی، حتما حلواهای شهر های مختلف ایران را نیز تست کنید و یا خود را به نوش جان کردن حلواهای جذاب حلواچی مهمان کنید. پس تا دیر نشده به قسمت فروشگاه در وب سایت حلواچی مراجعه کنید و گزینه های مختلف برای خرید پک پذیرایی تک نفره را بررسی و انتخاب کنید.

بهترین انتخاب برای حلوا نذری به توصیه حلواچی

حلوا به عنوان یک شیرینی محبوب و البته اصیل که انواع بسیار گسترده ای دارد در ایران پخته می شود و بسیار طرفدار دارد. خواص حلوا یکی از نقاط قوت این دسر نسبت به سایر دسر­های ایرانی است. حلواها در مناسبت‌های مختلف و یا برخلاف تصور عام حتی در جشن‌های مختلف پخته و مصرف می شود. حلواهای سنتی ایرانی که خیلی ها آن را با نام حلوا نذری می شناسند، بسیار خوش طعم و البته مقوی نیز هستند. جالب است بدانید در گذشته به علت مقوی بودن حلوا از آن به عنوان یک وعده غذایی کامل استفاده می شده است.

همان طور که پیش از این گفتیم از دیرباز از حلوا در مراسم سوگواری و یا به عنوان حلوا نذری برای نذری دادن، استفاده می شده است. اما امروزه با توجه به مدرنیزه شدن آیتم های مختلف این تغییرات در بخش آشپزی و شیرینی جات نیز تاثیر خود را داشته است. شما امروزه می توانید حلوا مجلسی های بسیار متنوعی را که طعم هایی متفاوت تر از گذشته دارند با ظاهری زیبا، البته جذاب و متنوع خریداری و نوش جان کنید و در مناسبت های مختلف از مهمانان خود پذیرایی کنید.

لازم به ذکر است امروزه حلوا فقط برای مراسم سوگوار ی و یا ختم و یه به صورت حلوا نذری استفاده نمی شود و افراد در مناسبت هایی نظیر پذیرایی عید و یا مهمانی ها و دورهمی ها نیز از حلوا استفاده می کنند.

حلواچی سه مورد از جذاب ترین حلواهای خود را برای خرید پک مراسم ترحیم و یا حلوا نذری پیشنهاد می دهد. این جعبه های شیک و جذاب عبارت اند از :

* جعبه آرام:

همان طور که از نام این جعبه نیز پیداست، این جعبه تسلی بخش روزهای سخت است. جعبه آرام شامل خرمای توپی به همراه حلوا زنجبیلی و پسته ای است. این جعبه شیک در دو اندازه بزرگ (53 عددی) و بسته کوچک (17 عددی) در وب سایت حلواچی موجود می باشد. این جعبه را شما می توانید علاوه بر مراسم ترحیم و سوگواری به عنوان حلوا نذری نیز در مراسم مختلف مانند ماه رمضان به عنوان پک افطاری ماه رمضان نیز استفاده کنید.

* جعبه مخلوط:

جعبه مخلوط حلواچی به عنوان گزینه ای بسیار مناسب برای مراسم سوگواری و ترحیم و هم چنین حلوا نذری، ترکیبی از محصولات مختلف حلواچی است. این محصولات شامل حلوا با طعم های پسته، زعفران و زنجبیل، ترحلوا و خرمای توپی می باشد.

*جعبه کلاسیک:

این جعبه یکی از محبوب ترین جعبه های حلواچی است که شامل  ترحلوای  رز و خرما پیارم مغزدار با مغزهای پسته، گردو، بادام و قیصی است و با توجه به شیک بودن و آیتم های متنوع و محبوب آن می تواند گزینه ای مناسب برای خرید پک پذیرایی لاکچری نیز باشد.

حلوا نذری برای چه روزها و مراسمی است؟

حلواهای متنوع اصیل و جذاب ایرانی را می توان برای مراسم های مختلفی تهیه و نوش جان کرد اما از معروف ترین مراسم ها و یا به بیان بهتر مناسبت ها برای تهیه حلوا نذری، می توان به ماه محرم، ماه رمضان، سفره های مختلف در مناسبت های مذهبی و یا اعیاد مذهبی مختلف اشاره کرد. برای آموزش نحوه پخت انواع حلوا مانند حلوای هویج، حلوای شکلاتی، طرز تهیه ترحلوا و… می­توانید به صفحه وبلاگ حلواچی مراجعه فرمایید.

طرز تهیه حلوا نذری اصیل مخصوص ماه محرم

در این قسمت از مقاله طرز تهیه حلوا نذری مرور و بررسی خواهیم کرد. پس پیش از هر کاری جدول زیر که مواد اولیه برای تهیه حلوای نذری را مشاهده کنید پس قلم و کاغذ خود را آماده کنید تا مایحتاج برای پخت حلوا نذری بی نظیر را تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه حلوا نذری خوشمزه

مواد لازم
آرد گندم یا سنگکیک کیلوگرم
روغن600گرم
شکرچهار پیمانه
گلابیک و یک سوم پیمانه
زعفران دم کردهدو سوم پیمانه
هل ساییده شدهدو قاشق غذاخوری
آبچهار پیمانه

در مرحله اول برای پخت حلوا نذری خوشمزه باید، آرد را به خوبی الک کنید تا بافت حلوا نرم تر شود. سپس به مدت ۱۰تا ۱۵ دقیقه تفت دهید تا بوی خامی آرد به خوبی گرفته شود.  در ادامه باید روغن جامد یا مخلوط روغن جامد و مایع را اضافه کرده  و آرد را خوب سرخ کنید تا رنگ آن تیره شود.

 هر چه آرد بیشتر داخل روغن سرخ شود رنگ حلوا تیره تر می شود.در حین انجام این کار شربت حلوا را تهیه کنید. برای تهیه شربت برای حلوا نذری باید آرد و روغن را هم بزنید و داخل یک ظرف آب و شکر و هل و زعفران و گلاب را بریزید و هم بزنید و صبر کنید تا دانه های شکر ذوب شود ولی به قوام نرسد.

 زیرا غلیظ شدن بیش از اندازه شربت باعث خشک شدن “حلوا نذری” می شود. پس بعد از به جوش آمدن شکر قابلمه شربت از روی حرارت بردارید و انقدر آرد را سرخ کنید تا به رنگ دلخواهتان در بیاید.

زمانی که آرد خوب سرخ شد باید قابلمه را از روی حرارت بردارید یا حرارت را خیلی کم کنید و در این مرحله مراقب باشید و به آرامی شروع به اضافه کردن شربت به مواد کنید و هم بزنید تا حلوا شکل بگیرد. سریع و تند باید هم بزنید تا حلوا وسط قابلمه جمع شود و در انتها دو دسته تابه را بگیرید و حلوا را گهواره کنید. حلوا نذری شما آماده است و می­توانید آن را با خلال پسته و یا بادام و هم چنین پودر نارگیل تزیین کنید و در ظرف دلخواهتان سرو کنید.

چقدر این مطلب را دوست داشتید؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد آرا: 1

شما اولین نفری باشید که امتیاز میدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب سایت

حلوای هویج

طرز تهیه حلوای هویج خوش رنگ

5 (3) حلوای هویج، حلوایی به خوشمزگی و خوش رنگی هویج با شنیدن نام حلوای هویج، شاید خیلی از ما یاد رنگ نارنجی هویج بیفتیم

خوراکی های شب یلدا

خوراکی های شب یلدا

4 (4) شب یلدا یکی از مهمترین و پرطرفدارترین جشن‌های ایرانی است که هر ساله در بلند ترین شب سال به تاریخ 30 آذر ماه

خاصیت پسته برای بدن

خواص پسته برای بدن

0 (0) به جرات می توان گفت زمانی که با یک ظرف آجیل مواجه می شویم، اولین گزینه اکثریت پسته است به خصوص اگر پسته

شیرینی مخصوص عید

شیرینی مخصوص عید

0 (0) در زمان های گذشته، هم زمان با نزدیک شدن به عید نوروز مادر بزرگ ها شروع به پختن شیرینی مخصوص عید می کردند.

جست و جو در سایت