طرز تهیه حلوا سنتی خوشمزه

فهرست مطالب

5
(2)

حلوای کلاسیک همان حلوای سنتی است؟

در دنیای مدرن، بسیاری اوقات شنیدن کلمه “کلاسیک” یا “سنتی” ما را به گذشته می برد و البته حسی خوب را برای ما تداعی می کند. نکته جالب اینجاست که  کلمه “کلاسیک” فقط در خصوص استایل و سبک لباس پوشیدن کاربرد ندارد و از آنجا که پدیده مدرنیزه شدن به ابعاد مختلف زندگی ما وارد شده است، حتی طرز تهیه انواع غذاها و خوراکی ها را نیز شامل می شود و این خوراکی ها به دو دسته، مدرن و سنتی و یا کلاسیک تقسیم شده اند.

حلوا یکی از انواع خوراکی ها می باشد که به دو دسته مدرن و  ترحلوا سنتی تقسیم شده است والبته باید اعلام کنیم حلواچی در هر دو نوع حلوا سنتی و مدرن متخصص می باشد و با بهره گیری از خلاقیت حلوایی بسیار جذاب، خوش طعم و با بهترین مواد مصرفی را تولید و عرضه می کند.

حلوا سنتی یا مدرن ؟ مساله این است.

حلوا سنتی یکی از محبوب ترین و پرکاربرد ترین شیرینی ها، در کشور ها و البته فرهنگ‌ های مختلف جهان است. حلوا سنتی بسیار محبوب است زیرا با طعم خوشمزه و با کمی تزیین ساده به یک حلوا مجلسی پر طرفدا تبدیل میشود که از خوردن آن سیر نمیشوید.

حلوا سنتی به عنوان یک خوراکی قدیمی، با قدمت طولانی و البته اصیل، از مواد اولیه ساده و غالباً محلی تهیه می‌شود. ذکر این نکته واجب است که  وابسته به منطقه و فرهنگی که حلوا سنتی  در آنجا تهیه می شود، ترکیب مواد اولیه آن ممکن است، متفاوت باشد.

به طور کلی، حلوا سنتی شامل آرد، شکر، نبات، پودر زعفران، پسته، بادام و مواد دیگر مورد استفاده در شیرینی‌پزی می‌باشد. برای تهیه این حلوا، پس از مخلوط کردن مواد اولیه، آنها را در قالبی ریخته و شکل می دهند تا بعد از قرار گیری در یخچال، به عنوان یک خوراکی شیرین سرو ‌شود. در بسیاری از کشورها، حلوا سنتی به عنوان یکی از تولیدات صنعتی نیز شناخته می‌شود که برای صادرات به دیگر کشورها تولید می‌شود.

و اما حلوای مدرن؛ معمولاً شامل ترکیبات و مواد اولیه جدیدتری هستند که به روش‌های جدیدتری تهیه می‌شوند. برخلاف حلواهای سنتی که معمولاً با استفاده از آرد، شکر، زعفران، پسته و … تهیه می‌شوند، حلواهای مدرن ممکن است شامل مواد جذاب و پرطرفداری مانند کره بادام زمینی، شکلات، کره حلوا، پودر کاکائو و … باشند.

علاوه بر این، حلواهای مدرن ممکن است در ترکیب با دسر، کیک، تافی، چیز کیک و … برای ایجاد طعم و جذابیت بیشتر مورد استفاده قرار گیرند. همچنین، با توجه به گستردگی بیشتر افراد با رژیم غذایی وگان، امروزه انواع حلوا با پروتئین گیاهی ویژه این افراد، نیز تولید و در بازار عرضه می شود.

تفاوت بین حلوا سنتی و حلوا مدرن به عنوان دو نوع مختلف از حلواهای موجود در بازار، بستگی به سلیقه شما دارد. حلوا سنتی بیشتر بر اساس روش های قدیمی تهیه می شود و معمولاً شامل مواد اولیه سنتی مثل آرد، شکر، زعفران، پسته و … می باشد در صورتی که حلوای مدرن ممکن است شامل مواد اولیه جدیدتر و ترکیبات مختلف باشد. به جز بحث طعم لذیذ و ظاهر جذاب حلوا مدرن، شایسته است که به خواص حلوا نیز اشاره کنیم؛ حلوا سرشار از ویتامین است و خوردن آن انرژی بسیار زیادی به بدن شما وارد میکند.

بعضی افراد بیشتر از حلوا سنتی لذت می برند و بعضی دیگر از حلواهای مدرن ترجیح می دهند. حلواچی به شما پیشنهاد می کند از هر دو سبک حلوا در بخش فروشگاه در وب سایت حلواچی خرید کرده و نوش جان کنید تا شما نیز سلیقه و طبع مورد نظر خود را پیدا کنید. البته لازم به ذکر است که حلوا های حلواچی در هر دو سبک مدرن و یا ترحلوا سنتی گزینه ای بسیار مناسب برای خرید پک پذیرایی لاکچری نیز هستند.

از قدیم الایم حلوا سنتی اولین انتخاب برای نذری دادن بود. حلواچی این سنت را حفظ کرده است و در پک نذری محرم از حلوا سنتی به سبک جدید استفاده کرده است. پک های نذری حلواچی به صورت پک پذیرایی تکنفره نیز ارائه میشوند تا بتوانید به راحتی سنت نظری دادن را حفظ کنید و خسته نشوید.

معروف ترین حلوا سنتی در ایران

در ایران، حلوا به عنوان یکی از شیرینی‌های سنتی و اصیل بسیار محبوب و پرطرفدار است و انواع زیادی از حلوا، به سبک شهر های مختلف در سراسر کشور وجود دارد. به همین دلیل نمی توان تنها یک نوع حلوا را به عنوان معروف ترین “حلوا سنتی” در ایران نام برد. برخی از معروف‌ترین حلواهای سنتی ایران عبارتند از:

*حلوای شیری:

این حلوا از شیر، نارگیل، پسته و شکر ساخته می‌شود و بسیار محبوب است.

* حلوای بادام:

این حلوا از بادام، شکر و روغن ساخته می‌شود و شامل خواص بی شماری است

*حلوای کرمانی:

این حلوای خاص و بی نظیر از آب پنیر، شکر و بادام ساخته می‌شود.

*حلوای گردویی:

این حلوا از گردو، شکر و روغن به همراه شیرین کننده های مختلف ساخته می شود و به علت دارا بودن گردو دارای خواص بی نظیری است.

*حلوای هویج:

حلوای هویج که مواد اولیه تشکیل دهنده آن هویج و شیر است، یکی از محبوب ترین حلواهای سنتی ایران میباشد؛ که طعم و رنگ بی نظیر آن باعث محبوبیت این حلوا شده است.

طرز تهیه حلوا برشی سنتی

اول از همه باید بگوییم که حلوای برش سنتی، یکی از شیرینی‌های سنتی و محبوب ایران است که در تمامی مناطق کشور یافت می‌شود. این حلوا از ترکیب آرد، قند، کره، زعفران و هل به همراه پودر نارگیل و پسته ساخته می‌شود و به علت ظاهر شکیل آن می توان گفن نوعی حلوا بوتیکی مدرن نیز محسوب می شود.  در این قسمت با هم طرز تهیه حلوا سنتی را مرور می کنیم. پس دست های خودتان را بشویید و پیشبند خود را ببندید و برای پختن یک حلوای بی نظیر آماده شوید.

مواد لازم برای تهیه حلوا سنتی

لیست خرید خود را آماده کنید. مواد لازم برای تهیه این حلوای جذاب که به نوعی حلوا مجلسی نیز محسوب می شود، در جدول زیر نوشته شده است.

آردنیم کیلو
پودر قند نیم کیلو
پودر زعفرانیک قاشق چایخوری
پودر هلیک قاشق چایخوری
کره200 گرم
آب لیمودو قاشق غذاخوری
آبدو پیمانه
پودر نارگیل و پستهبه میزان دلخواه

مراحل پخت این حلوا سنتی به صورت زیر می باشد:

ابتدا در یک قابلمه، آرد و قند را با هم به خوبی مخلوط می کنید. سپس در کره را در قابلمه ای مجزا روی حرارت ملایم قرار می دهید تا ذوب شود. در مرحله بعدی، پودر زعفران، هل و آب لیمو را به کره ذوب شده اضافه می کنید و به خوبی مخلوط می کنید و حتما از عطر خوشی که در فضا می پیچد حسابی سرخوش خواهید شد.

در مرحله بعدی مخلوط کره را به ترکیب آرد و قند اضافه  می کنید و همه مواد را با هم مخلوط کنید.

آب را به تدریج و به آرامی به مواد اضافه کنید و همزمان با مخلوط کردن مواد، آب را به خوبی در کنار با ترکیب رقیق شده مخلوط کنید.

این فرآیند را ادامه دهید تا جایی که مخلوط شروع به جذب آب کرده و چسبندگی پیدا کند .سپس ترکیب حاصل شده را بر روی سطح صاف پهن کنید. زعفران آب کرده را  روی سطح حلوا بریزید و با چند لایه نان تازه بپوشانید.

سپس حلوا را برای حدود 6 ساعت روی یک جای خشک و خنک قرار دهید و پس از گذشتن 6 ساعت، حلوا را به صورت برش‌های مستطیلی یا مثلثی برش دهید و پودر نارگیل و پسته را بر روی حلوا بپاشید . حلوای برش سنتی آماده است و شما می توانید به عنوان دسر با قهوه یا چای نوش جان کنید. برای خرید حلوا میتوانید به وبسایت حلواچی مراجعه کرده و به سفارش خود را ثبت کنید.

چند نکته برای نگهداری هر چه بهتر حلوا سنتی

برای نگهداری بهتر حلوا سنتی، رعایت نکات زیر می تواند بسیار  کمک کننده باشد:

* نگهداری در محیط خشک:

حلوا سنتی باید در محیط خشک و خنک نگهداری شوند. اگر در محیط مرطوب قرار گیرند، ممکن است باعث کپک‌زدگی شوند.

*  استفاده از بسته‌بندی مناسب:

برای نگهداری بهتر حلوا، می‌توانید از بسته‌بندی‌های مناسب مانند جعبه‌های فلزی یا پلاستیکی با درب استفاده کنید.

* مصرف به موقع:

حلوا سنتی به دلیل داشتن قند و روغن، به سرعت خراب می‌شود. بنابراین، باید حلوا سنتی را در مدت زمان کوتاهی مصرف کنید تا از خراب شدن آن جلوگیری کنید.

چقدر این مطلب را دوست داشتید؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد آرا: 2

شما اولین نفری باشید که امتیاز میدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب سایت

صبحانه کاری جذاب

ایده های جذاب برای صبحانه کاری

5 (2) همیشه یکی از معروف ترین سوالات در خانه های ایرانیان این سوال است:” نهار /شام چی بپزم؟” اما شاید کمتر پیش بیاید به

حلوا سنتی

طرز تهیه حلوا هل و گردو

3 (12) انتخاب سخت مثل انتخاب بین هل و گردو… هل و گردو دو تا از محبوب ترین آیتم ها، برای استفاده در غذاها و

طرز تهیه حلوا انگشت پیچ

طرز تهیه حلوا انگشت پیچ چیست؟

2.8 (5) به خوشمزگی یک حلوا انگشت پیچ! فکر میکنم شما هم با شنیدن کلمه حلوا انگشت پیچ تصویری از یک حلوای کوچک در ذهنتان

شیرینی شب یلدا

انواع دسر و شیرینی شب یلدا

0 (0) جمع شدن خانواده ­ها کنار هم، کاسه ­های انار، کرسی گرمی که از سرما به آن پناه ببریم و گوش ­هایی که به

جست و جو در سایت