حلوا ترکی چیست و چگونه تهیه میشود؟

فهرست مطالب

3
(2)

حلوا از آن دسته غذا و یا به بیان بهتر، میان وعده ها و یا دسرهایی است، که به طور گسترده در شهرهای مختلف ایران و هم چنین در کشور های مختلف به سبک های متنوع پخته می شود. یکی از محبوب ترین انواع آن که در کشور همسایه ایران، پخته می شود، حلوا ترکی است. اگر تا حالا حلوا ترکی را نوش جان نکرده اید، اما از طرفداران این میان وعده سالم یا دسر مقوی و  البته خوشمزه هستد، تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا با حلوا ترکی بیشتر آشنا شوید.

حلوا از نوع ترکی

در مورد تاریخچه حلوا، اختلافات نظرات زیادی وجود دارد به طوری که نمی توان به صوت دقیق گفت که این میان وعده  یا دسر جذاب برای اولین بار در کدام کشور امروزی پخته شده است. اما جالب هست که بدانید، بیشتر دستورهای پخت این دسر، به قرن سیزدهم میلادی و زمان حکومت سلجوقیان برمی‌گردد. از نکات جالب دیگر می توان به این مورد اشاره کرد که ترحلوا ترکی در یونان هم طبخ شده است و به نوعی از جمله حلواهای محبوب در خاورمیانه و کشورهای شرق دریای مدیترانه از جمله یونان و البته لبنان است. نام حلوا ترکی به سبک استانبولی، حلوا ایرمیک است.

حلوای ایرمیک، جذاب مثل اسمش

ایرمیک به معنای آرد سمولینا می باشدکه خیلی از ما تاکنون این نام را نشنیده ایم و یا اطلاعات چندانی در مورد آرد سمولینا نداریم. اما باید بدانید که خواص حلوا تا حد زیادی به علت دارا بودن آرد می باشد و به همین دلیل بهتر است پیش از هر چیزی کمی در مورد آرد سمولینا که در حلوا ترکی ایرمیک به کار رفته است، بیشتر بدانیم.

آرد ایرمیک، آردی به رنگ آرد معمولی اما کمی تیره تر و طلایی تر است و دانه هایی درشت دارد. جالب است بدانید، از هر ۱۰۰ تن گندم تنها حدود ۵ کیلو آرد ایرمیک به دست می آید. ایرمیک خالص ترین گندمی است که می توان تهیه کرد و به همین دلیل مصرف این گندم خالص برای افراد مختلف در سنین مختلف به خصوص به علت دارا بودن ارزش غذایی بالا برای  کودکان در سن رشد بسیار مناسب است.

در این قسمت باید به این نکته مهم اشاره کنیم که اگرچه ایرمیک به معنای آرد سمولینا است و این دو آرد شباهت های زیادی با هم دارند اما لازم است بدانید، که این دو آرد با هم تفاوت هایی نیز دارند. به عنوان مثال عمده ترین تفاوت آرد ایرمیک با آرد سمولینا این است که، ایرمیک سبوس ندارد و خالص است اما آرد سمولینا به نسبت مشخصی سبوس دارد.

طرز تهیه حلوا ترکی (ایرمیک)

برای پخت حلوا ترکی، مانند پخت سایر حلوا ها مثل حلوا هویج، نیاز به زمان زیاد، شعله حرارت کم و طبیعتا صبر و بردباری بالایی داریم تا بتوانیم حلوایی یک دست و خوشمزه تهیه کنیم. پیش از هر کاری لازم است بدانیم برای پخت این حلوا مجلسی و مقوی به چه موادی نیاز داریم.

مواد لازم
ایرمیک۱ لیوان
آرد۲ قاشق غذا خوری پر
کره آب شدهنصف لیوان
روغن مایعنصف لیوان
گردوبه مقدار لازم
مواد لازم برای تهیه شربت
شکر۱ لیوان
ابیک لیوان و نیم
شیر۱ لیوان

*مراحل پخت

تهیه شربت حلوا، یکی از مهم ترین مراحل در پخت انواع حلوا می باشد و به همین منظور در مرحله اول پخت حلوا ترکی نیز به تهیه شربت می پردازیم.

1- برای تهیه شربت حلوا ایرمیک، باید در یک قابلمه آب و شکر را با هم مخلوط کرده و به روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا کم کم شکر به خوبی حل شود.

2- در مرحله دوم، شربت حلوا که بعد از حل شدن شکر آماده شده بود را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم و در یک قابلمه روغن و کره را می ریزیم و شروع به تفت دادن می کنیم. البته در همین زمان آرد و ایرمیک را نیز اضافه می کنیم و این سه ماده به خوبی با هم به خوبی تفت می خورند. نوع هم زدن این مواد باید سریع باشد تا آنها نسوزند و فقط تفت بخورند.

4- زمانی که، رنگ مخلوط ایرمیک و آرد،  تیره شد، گردو را اضافه می­کنیم و هم چنان به تفت دادن مواد را ادامه می دهیم زیرا گردوها نیز باید به خوبی تفت بخورند. زمانی که مواد به خوبی تفت خوردند، حرارت را خاموش می کنیم و شربتی را که در مرحله اول تهیه کرده بودیم، به مواد اضافه می کنیم و مرتب هم می زنیم تا شربت به خوبی در خورد مواد برود.

5- در مرحله آخر و به عنوان حسن ختام، تا زمانی که ایرمیک به خوبی نرم شود قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و باز هم با صبر و بردباری فراوان هم می زنیم. سپس حرارت را خاموش  می کنیم و درب قابلمه را می بندیم و می گذاریم تا حلوا ۵ دقیقه دم بکشد.

سپس وارد مرحله تزیین و سرو حلوا می شویم. “حلوا ترکی” نسبت به حلواهای ایرانی یا حتی حلوا شکلاتی، بافتی نرم تر و لطیف تر دارد و البته نیازی نیست بیشتر از حد آن را تفت بدهید تا سفت شود و باید بدانید که سفت و یا نرم بودن این نوع حلوا، سلیقه ای است و افراد مختلف می توانند بسته به سلیقه خود آن را بیشتر و یا کمتر تفت دهند.

طرز تهیه حلوا ایرمیک

تزیین حلوا ترکی( ایرمیک)

پس از این که حلوا ترکی لذیذ آماده شد، آن را درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم برای این کار می توان از یک ظرف بلور و یا ظرف شیشه ای استفاده کرد که به خوبی حلوا در آن خود را نشان دهد. برای تزیین روی حلوا نیز می توانید از موادی مانند، پودر پسته، خلال های درشت بادام و یا دانه های کنجد استفاده کنید.  

شما می توانید برای پذیرایی مهمانان خود در مراسم های مختلف، به جای خرید پک پذیرای لاکچری این حلوا ترکی ایرمیک، را که کمتر کسی آن را میل کرده است، پخته و از مهمانان خود پذیرایی کنید. برای سرو و میل هر چه راحت تر، توسط مهمانان می توانید آن را در قیف ریخته و در اندازه های کوچک سرو و تزیین کنید.

لازم است بدانید حلوا ترکی به علت مواد به کار رفته در آن و ظاهر شیک آن برای مراسم هایی مانند مراسم ترحیم و یادبود نیز مناسب است و می تواند گزینه ای مناسب برای خرید پک مراسم ترحیم نیز باشد.

البته تزیین حلوا متناسب با نوع مراسمی که میخواهید در آن پذیرایی کنید، میبایست تفاوت باشد. مثلا برای نذری دادن بهتر است ظاهر حلوا لاکچری و با مخلفات تزیین شود. پک نذری محرم حلواچی نمونه مناسبی برای ایده گرفتن است.

چقدر این مطلب را دوست داشتید؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیازات 3 / 5. تعداد آرا: 2

شما اولین نفری باشید که امتیاز میدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب سایت

طرز تهیه حلوا سیاه اردبیل

طرز تهیه حلوا سیاه اردبیل

3.6 (31) حلوا رنگ ها و طعم های متفاوتی دارد و البته به قول معروف می توان گفت، هر گلی عطر خاص خود را دارد.

حلوا بوتیکی مدرن

حلوا بوتیکی مدرن

4.2 (5) ویژگی حلواهایی که می توان در پذیرایی در مراسم استفاده کرد؟ حلوا یکی از شیرینی‌های قدیمی و اصیل  ایران است که در دسته

طرز تهیه ترحلوا زعفرانی

3.4 (9) https://halvachisweets.com/product-category/خرید-حلوا/ترحلوا ، مگر حلوا هم خشک و تر دارد؟ حلوا مانند شیرینی ها نیست که دونوع خشک و تر داشته باشد اما برای

جست و جو در سایت