طرز تهیه حلوا انگشت پیچ چیست؟

فهرست مطالب

2.8
(5)

به خوشمزگی یک حلوا انگشت پیچ!

فکر میکنم شما هم با شنیدن کلمه حلوا انگشت پیچ تصویری از یک حلوای کوچک در ذهنتان تداعی شد. پس برای دانشتن این که واقعا حلوا انگشت پیچ چیست و این که حلوا انگشت پیچ خوشمزه چه طعمی دارد با ما در این مقاله همراه باشید.

در ابتدا  با هم بررسی کنیم که انگشت پیچ چیست؟ انگشت‌پیچ یک نوع ماده خوراکی شیرین است که زادگاه آن شهر همدان است. انگشت پیچ از سفیده تخم مرغ، گزاَنگِبین (ماده‌ای که از بوته گز به دست می آید)، گلاب، شکر و آب تشکیل می شود و شیرینی پز ها آن‌قدر آن را به‌هم می‌زنند تا سفت شده و حالتی مانند عسل به خود بگیرد.

جالب است که بدانید این شیرینی بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ سال است که در زادگاه خود یعنی شهر همدان تهیه می‌شود. باید بدانیم که از لحاظ لغوی انگشت‌ پیچ به هر چیز غلیظ و بسته‌ای که دور انگشت بپیچد، مانند عسل، شیره یا حتی دوشاب گفته می‌شود.

حلوا انگشت پیچ یکی از شیرینی های اصیل، محبوب و معروف شهر همدان است که البته باید بدانید حلوا انگشت پیچ بوشهری نیز از محبوبیت و شهرت بالایی برخوردار است و در شهر بوشهر نیز پخته می شود. حلوا انگشت پیچ  از شیرینی های بوشهر و همدان است  که معمولا در مراسم های مذهبی و عزاداری ها پخته می شود و گزینه ای بسیار مناسب که به عنوان حلوای سوگواری مصرف شود. اگر علاقه مند هستید که این حلوای جذاب را درست کنید برای پخت آن باید نکات ریزی را بدانید.

حلوا انگشت پیچ حلوایی است که با توجه به دیزاین و طرح های جدید حلوا می تواند به دلیل اندازه مناسب آن در پک پذیرایی لاکچری قرار گیرد و هم چنین گزینه ای بسیار مناسب برای خرید پک پذیرایی لاکچری است. حلوا انگشت پیچ یک حلوای کشدار است.

می خواهم حلوا انگشت پیچ بوشهری درست کنم. چه طوری؟

خوب دست به کار می شویم برای پخت حلوا انگشت پیچ بوشهری، لطفا جدول زیر که مواد اولیه لازم برای تهیه حلوا انگشت پیچ در آن ذکر شده است را بررسی بفرمایید.

مواد لازم

آرد سفید قنادی

سه چهارم پیمانه

آرد گندم

یک چهارم پیمانه

شکر

1 پیمانه

آب جوش

نصف پیمانه

گلاب

نصف پیمانه

روغن

به مقدار لازم

خوب الان زمان آن رسیده است که با هم دست به کار شویم و حلوا انگشت پیچ بوشهری را درست کنیم. پس پیش بند خود را ببندید و آماده پخت شویم.

در مرحله اول برای درست کردن حلوا انگشت پیچ بوشهری ابتدا باید شکر را داخل یک ظرف ریخته و به آن آب جوش اضافه کنید بعد از این مرحله باید شکر به طور کامل در آب حل شود در همین حین تا زمانیکه شکر در آب حل شود گلاب را اضافه می کنیم و کنار می گذاریم.

 حالا وارد مرحله سوم از حلوا انگشت پیج می شویم، در این مرحله داخل یک قابلمه آرد ها را  به خوبی و با صبر و حوصله زیاد الک می کنیم. سپس مقداری روغن اضافه  می کنیم تا مخلوط همانند ارده شود. توجه کنید چون جنس آردها با هم متفاوت هستند پس باید روغن را تا حدی بریزید که آرد شل باشد نه خیلی چسبیده و سفت.

در مرحله بعدی، قابلمه حاوی آردها را روی حرارت می گذاریم و مخلوط آرد و روغن را تفت می دهیم تا کم کم تغییر رنگ بدهد. اگر بخواهیم در این قسمت یک نکته بسیار مهم را به شما بگوییم آن این نکته است که حتما این مخلوط را در یک جهت هم بزنید.  اگر دوست دارید  رنگ حلوای تیره تری داشته باشید بیشتر هم بزنید و چنانچه تمایل دارین حلوا انگشت پیچ رنگ روشن تری داشته باشد کمتر تفت دهید.

اکنون زمان آن رسیده است که کمی از گاز فاصله بگیرید و به آرامی مخلوط آب و شکر را اضافه کنید و هم بزنید تا کم کم شکر داخل حلوا حل شود. دقت کنید اگر می خواهید حلوا انگشت پیچ خشک نشود باید از زمان افزودن شکر در حدود 5 دقیقه روی حرارت بماند و بعد از روی حرارت بردارید.

حالا حلوا انگشت پیچ  آماده شده را داخل ظرف می ریزیم و مطابق سلیقه خود آن را تزیین می کنیم و در ظرف دلخواه سرو می کنیم.

چند نکته مهم در تهیه حلوا انگشت پیچ:

  • حلوا انگشت پیچ بسیار سریع خشک می شود. برای جلوگیری از خشک شدن سریع آن یک لایه نازک روغن روی حلوا باقی میذاریم و این لایه نازک مانند سلفون می ماند.
  • این حلوا اگر خوب و اصولی تهیه شود بسیار خوشمزه است و ماندگاری بالایی دارد.
  • علل شکرک زدن حلوای انگشت پیچ می تواند مواردی نظیر کم هم خوردن حلوا، زیاد ماندن روی حرارت و یا زیاد بودن شکر باشد.
  • شما میتوانید با “حلوا انگشت پیچ” را با طعم های مختلف تهیه کنید؛ به عنوان مثال؛ حلوای هویج انگشت پیچ یکی از حلوا های لذیذ و خوش طعم است.

حلوا کشی با ارده ترکیب طلایی

حلوا کشی با ارده ترکیبی از مواد مقوی مانند ارده کنجد و شیره خرما است. معمولا  در تهیه حلوا کشی با ارده از مواد شیمیایی و نگهدارنده استفاده نمی‌شود. جالب است بدانید تاریخچه حلوا ارده کشی را به دوره سلطنت شاه عباس صفویه نسبت داده می شود. از این رو، حلوا کشی یک نوع حلوا مجلسی محسوب میشود. حلوا کشی کاراملی گزینه ای بسیار مناسب برای قرار گرفتن در پک نذری محرم است.

در آن دوره از این حلوا به عنوان یک میان وعده سالم  استفاده می شده است و استفاده از این ماده مغذی بسیار رواج داشته است. حلوا کشی، برخلاف حلواشکری که میزان شکر بالایی دارد، اصلا شکر ندارد و شیرینی این حلوا کاملا طبیعی و از شیره خرما است. این حلوا تمامی خواص ارده کنجد و شیره خرما را دارد و برای صبحانه گزینه ای بسیار مناسب است.

حلوا انگشت پیچ گزینه بسیار مناسبی برای قرار گرفتن در سفره مراسم ترحیم یا پک پذیرایی مراسم ترحیم است. چون علاوه بر طعم بی نظیر، ظاهر جاب و متنوعی نیز دارد. اگر میخواهید پذیرایی مراسم ترحیم را لاکچری برگزار کنید، از ایده های پذیرایی مراسم ترحیم به سبک حلواچی غافل نشوید.

حلوا کشی کاراملی

از جذابیت های حلوا کشی کاراملی هر چه بگوییم کم گفته ایم پس به قول قدیمی ها شنیدن کی بود مانند دیدن یا به بیان بهتر خوردن! حلوا کشی کاراملی فوق العاده خوشمزه است و طعمی نظیر کارمل و شکلات دارد پس می توان ادعا کرد هر کسی که عاشق شکلات کاراملی باشند مطمئنا این حلوا را نیز دوست دارند. نکته جالب در مورد این حلوا این است که این حلوا اصلا نیازی به تفت دادن ندارد. پس کار خیلی راحت تر شد نه؟

در صورتی که به هر دلیلی امکان پخت انواع حلوا را در منزل ندارید، میتوانید با خرید حلوای بوتیکی از حلواچی، در کوتاهترین زمان ممکن، لذیذترین حلوا را نوش جان کنید.

چقدر این مطلب را دوست داشتید؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیازات 2.8 / 5. تعداد آرا: 5

شما اولین نفری باشید که امتیاز میدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب سایت

شیرینی حلوایی پسته ای

4.2 (5) طرز تهیه شیرینی حلوایی پسته ای  خیلی از ما ممکن است هنوز حلوا را، شیرینی ای مخصوص مراسم سوگواری یا یادبود بدانیم که

طرز-تهیه-حلوا-ارده-رژیمی

طرز تهیه حلوا ارده رژیمی

3 (6) این روزها بسیاری از مردم و شاید حتی خود شما با توجه به شرایط و انتخاب هایتان به یک سری رژیم ها و

طرز تهیه حلوا شکلاتی مدرن

5 (3) حلوا شکلاتی، به حق چیزای نشنیده ولی خوشمزه! این روزها، همه چیز پیشرفت کرده است و آیتم های مختلف سعی کردند از فرم

طرز تهیه کیک حلوا

طرز تهیه کیک حلوا

3.8 (4) کیک حلوا شاید یکی دیگر از عجایب در دنیای حلواها باشد. شنیدن نام کیک حلوا شبیه به ترکیب مراسم غم و مراسم شادی

جست و جو در سایت