طرز تهیه حلوای پیشمانیه (حلوا نخی)

فهرست مطالب

0
(0)

عجایب در دنیای حلواها تمامی ندارد و درست مانند تنوع بالا در دنیای حلواها می باشد. شاید بتوان صدها نوع حلوای مختلف را نام برد که هر کدام ممکن است برای کشورهای مختلفی باشند. در این مقاله سعی داریم یک نوع از حلوا یعنی حلوای نخی یا حلوای پیشمانیه را با هم بیشتر بشناسیم که دقیقا چیست و متعلق به کدام کشور است.

حلوای نخی یا حلوای پیشمانیه

درست است که حلوا متعلق به ایران است اما به نوعی یک شیرنیی و یا دسر اصیل ایرانی محسوب می شود. اما در نظر داشته باشید که در کشورهای مختلف، حلوا با روش های مختلفی تهیه و مصرف می شود. یکی از این کشورها ترکیه است که در این کشور نیز حلوا طرفداران خاص خود را دارد و البته تنوع بالایی هم دارد.

یکی از انواع حلواها که متعلق به کشور ترکیه می باشد، حلوای پیشمانیه و یا حلوای پیشمانیه است. اما شاید این سوال به ذهنتان خطور کند که حلوای نخی چیست چرا که قطعا از شنید نامش تعجب کرده اید درست مانند حلوای کشدار عربی. حلوای نخی، نوعی شیرینی سنتی است که در کوجایلی ترکیه پخته می شود. اما همان طور که از نام آن مشخص است، این حلوای جذاب از نخ کردن رشته‌های نازک حلوا درست می‌شود البته در همین قسما باید بگوییم که رد تمام دستور پخت ها به این روش تهیه نمی شود.

 رشته‌های سازنده این حلوا، عمدتاً از آرد گندم و شکر ساخته شده اند و بعد از پیچش مداوم به دور هم به صورت توپ فشرده حلوای پیشمانیه را تشکیل می دهند. در نتیجه این فرآوری حلوایی با قوام سبک، شبیه به آب نبات پنبه ای بدست می‌آید. حلوای نخی مانند حلوای معمولی می تواند در طعم های مختلفی تهیه شود. به طور مثال از محبوب ترین طعم های حلوای پیشمانیه، حلوای نخی پسته ای است. جالب است بدانید نوع دیگری از حلوای نخی با استفاده آرد نخود و در هند پخته می شود که البته بسیار در این کشور محبوب و معروف  است و اغلب آن را با نام پاتیسا و یا سوهان پاپدی می شناسند.

 شاید شما هم با ما هم عقیده باشید که چین اصولا در اکثر عرصه ها حضور فعال دارد و به دلیل خاص بودن کشورهای آسیای شرقی برای ما ایرانی ها، سبک غذایی خاصی نیز دارند که شاید با ذائقه ما یکسان نباشد. در زمینه آشپزی و پخت حلوا نیز چین حرفی برای گفتن دارد و در آشپزی کشور چین، آب نباتی شبیه حلوای نخی یا همان پشمک که به آب‌نبات وجود دارد که به ریش اژدها معروف هست، برای میان وعده و یا حتی برای وعده اصلی مصرف می شود.  برای مشاهده و خرید حلوا و ترحلوا در انواع و اقسام مختلف به بخش فروشگاه در وب سایت حلواچی مراجعه کنید.

طرز تهیه حلوا پیشمانیه

شاید شما هم با افرادی برخورده باشید که تمایل دارند در زمینه های مختلف جدید ترین ها را امتحان کنند و اصرار دارند در این زمینه پیشتاز بوده و از اطرافیان خود گوی سبقت را بربایند. در زمینه آشپزی نیز قضیه به همین صورت است. تصور کنید در مهمانی حضور پیدا کنید که غذاهایی جذاب و البته جدید طبخ شده باشد، قطعا این مهمانی در ذهن شما ثبت خواهد شد. اگر تمایل دارید در مراسم های خود، مهمانان خود را شگفت زده کنید برای شروع از یک دسر جذاب و جدید استارت بزنید. مثل حلوای نخی. پس جدول زیر را به خوبی بررسی کنید و نیازمندی های خود را خریداری کنید.

مواد لازم
کره نرم شده250 گرم
پودر قند۱ استکان
روغن مایع۱ استکان
پودر نارگیل۱ لیوان
وانیل۵ گرم
آرد۳ لیوان
مواد لازم برای آغشته کردن شیرینی پیشمانیه
پودر نارگیل۱ استکان
پودر قندنصف استکان
شکر۱ قاشق غذا خوری

در ابتدای کار قبل از آن که پیش بند خود را ببندید، باید بدانید که تهیه حلوای نخی از هفت مرحله مهم و اساسی تشکیل شده است پس حتما به میزان کافی زمان خود را خالی کنید تا بتوانید با تمرکز و دل فرصت، تجربه جذابی از تهیه حلوای نخی داشته باشید.

مرحله اول (بخش چرب و چیلیک ماجرا)

برای طرز تهیه حلوای نخی خوشمزه، در ابتدای کار، کره را که از ۳۰ دقیقه قبل از یخچال خارج کرده اید و کاملا به دمای محیط رسیده است و نرم شده است را به همراه یک استکان روغن مایع  درون یک ظرف مانند یک کاسه میریزیم و هم می زنیم.

مرحله دوم (کم کم مزه حلوا در حال شکل گیری است)

در مرحله دوم از پخت حلوای نخی، پودر نارگیل را به کاسه مرحله قبل اضافه می کنیم و کمی با هم مخلوط می کنیم تا با کره و روغن یک دست شود. در ادامه پودر قند را نیز به مواد اضافه می کنیم تا با هم زدن کافی بتوانیم بافت منسجم داشته باشیم.

مرحله سوم (با حوصله الک کنید.)

الان زمان آن است که آرد را داخل الک بریزیم و حسابی آن را الک کنیم. لازم به ذکر است که همزمان با الک کردن با یک دست با دست دیگر خود مواد را به وبی مخلوط کنید تا خمیری نرم و لطیف شکل بگیرد و البته به دست نچسبد.

مرحله چهارم (خمیر لطیف وارد فر می شود.)

پس از آن که با حوصله و صبر، توانستید خمیری نرم که به هیچ عنوان به دست نمی چسبد، داشته باشید اضافه کردن آرد را متوقف کنید. پس به سراغ فر می رویم و با تنظیم دمای آن روی 170 درجه سانتی گراد اجازه می دهیم گرم شود و البته به خاطر داشته باشید، سینی فر را با کاغذ روغنی می پوشانیم.

مرحله پنجم (حلوای نخی به اندازه یک گردو)

یکی از جذابیت های حلوای نخی سایز آن است که به اندازه یک گردو است. پس شروع می کنیم به اندازه گردو خمیر را قسمت می کنیم و آن ها را داخل سینی فر می چینیم.

مرحله ششم (حلوای نخ به رنگ طلایی)

زمان،زمان آن است که سینی را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه داخل فر قرار دهیم تا حلوای نخی به طور کامل بپزند. پس از آن که آنها به رنگ طلایی در آمدند آ ن ها را از فر خارج می کنیم و و اجازه می دهیم تا کمی خنک شوند.  

مرحله هفتم (حلوای نخی آماده است)

در مرحله آخر پودر نارگیل و پودر قند را با هم ترکیب می کنیم تا یکدست شوند و حلواهای نخی را پس از خنک شدن در آن می غلتانیم. انتخاب ظرف زیبا، چیدن و تزیین آن معرف سلیقه شما است و ما پیشنهاد می کنیم برای این مرحله از یک ظرف سرامیکی سفید مستطیل شکل استفاده کنید و برای تزیین حتما از پودر مغز ها استفاده کنید.

به این ترتیب حلوای نخی می تواند به همراه یک شربت زعفران خنک به عنوان یک پک پذیرایی لاکچری بخش خوشمزه مهمانی و یا مراسم های شما باشد.

چقدر این مطلب را دوست داشتید؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد آرا: 0

شما اولین نفری باشید که امتیاز میدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب سایت

خواص خرما و ارده

خواص ترکیب خرما و ارده چیست؟

5 (1) خرما ارده چیست؟ خرما از آن دسته مواد غذایی مفید و مقوی ای هست که به تنهایی بسیار جذاب و خوش طعم است

تارت حلوا خرما

طرز تهیه تارت حلوا

1 (2) حلوا یکی از معروف ترین انواع دسر های ایرانی است که کمتر کسی که آن را دوست ندارد. این دسر جذاب در شهرهای

طرز تهیه حلوا سیاه اردبیل

طرز تهیه حلوا سیاه اردبیل

3.7 (32) حلوا رنگ ها و طعم های متفاوتی دارد و البته به قول معروف می توان گفت، هر گلی عطر خاص خود را دارد.

طرز تهیه حلوا نذری

طرز تهیه حلوا نذری اصیل ایرانی

5 (1) حلوا نذری همان حلوای سنتی است؟ خیلی از ما با شنیدن کلمه حلوا نذری به یاد همان حلوای تیره رنگی می افتیم که

جست و جو در سایت