طرز تهیه باسلوق شب یلدا

فهرست مطالب

1
(1)

به جذابیت یک ژله زیبا به شیرینی یک دسر خوشمزه و محبوب مثل باسلوق. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که در مورد این شیرینی خوشمزه ایرانی اطلاعاتی ندارید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا اطلاعاتی دست اول را دریافت کنید. جالب است بدانید باسلوق از شهر مراغه تا تهران و یا سایر شهرهای ایران مسیر طولانی را پیموده تا کام ما را شیرین کند.

مواد لازم برای تهیه باسلوق شب یلدا

باسلوق از آن دسته از شیرینی هایی می باشد که در شب یلدا می تواند نظر همگان را به خود جلب کند و یکی از محبوب ترین آیتم ها باشد. اما شما می توانید مانند خرید حلوا، باسلوق شب یلدا  را از شیرین فروشی ها تهیه کنید اما راه بهتر این است که این شیرین جذاب را به راحتی در منزل نیز تهیه کند. برای این کار در ابتدا مواد لازم را که در زیر آورده شده است تهیه کنید:

  • نشاسته 1 پیمانه
  • گلاب نصف پیمانه
  • شکر 2 پیمانه
  • آب 3 پیمانه
  • پودر ژلاتین (در صورت تمایل) دو قاشق چای خوری
  • کره1 قاشق غذا خوری
  • وانیل 1.4 قاشق چای خوری
  • پودر نارگیل و گردو به میزان دلخواه

بعد از خریداری مواد لازم برای تهیه باسلوق شب یلدا در منزل، می توانید به مرحله بعدی یعنی آموزشی طرز تهیه باسلوق یلدایی بروید. خیالتان راحت این کار نیز مانند طرز تهیه کیک انار یلدا آسان و بی دردسر است البته به شرط آن که دقت کافی به نکات گفته شده داشته باشید.

طرز تهیه باسلوق شب یلدا

به شما قول می دهیم اگر مرحله به مرحله دقیقا با ما پیش بیایید، به راحتی می توانید برای مراسم مهمی نظیر آماده سازی  پک یلدا برای عروس نیز باسلوق شب یلدا بپزید و همگان را متعجب کنید. پس در این مرحله نیز به ما اعتماد کنید و گام به گام با ما پیش بیایید.

 مرحله اول: مخلوط کردن آب و نشاسته

باسلوق جذاب ایرانی از نشاسته تهیه می شود یعنی می توانیم بگوییم نشاسته زیربنای اصلی و پایه و اساس درست کردن باسلوق شب یلدا است. همان طور که آرد ماده اصلی و اساسی پخت حلوا است. با دانستن این نکته مهم در این مرحله، باید نشاسته را به میزانی که مشخص شده است با یک پیمانه آب سرد مخلوط کنید و نشاسته را آن قدر هم بزنید تا به طور کامل در آب حل شود. حتما از درست انجام شدن این مرحله اطمینان حاصل کنید. اما سنگ محک این مرحله چیست؟ گوله گوله نشدن نشاسته در آب. این راهنمایی را از حلواچی همیشه به خاطر داشته باشید.

مرحله دوم: ترکیب آب و شکر با آب و نشاسته

در این مرحله از تهیه باسلوق شب یلدا باید یک پیمانه آب را با دو پیمانه شکر در یک قابلمه با سایز ترجیحا بزرگ و از جنس تفلون بریزید. در قدم بعدی قابلمه را  روی حرارت ملایم قرار دهید تا کاملا  گرم شده و شکر هم به خوبی در آب حل شود . این نکته نیز از نکاتی است که باید به خوبی در روند تهیه باسلوق شب یلدا رعایت و به دقت انجام شود. پس از این که آب و شکر کاملا حل شدند، ترکیب آب و نشاسته را را نیز به آنها اضافه کنید و این ترکیب را دائما هم بزنید تا نسوزند.  

مرحله سوم: اضافه کردن ژلاتین

اگر طرفدار بافت ژله مانند باسلوق ها هستید، می توانید ژلاتین را نیز به ترکیب خود اضافه کنید. برای این کار کافی است که آن را به روش بن ماری در آب جوش ریخته و حل کنید. پودر ژلاتین و آب که میزان را در بالا  گفته ایم را در یک پیاله بریزید. ظرف را روی بخاری و یا شوفاژ داغ قرار دهید. در این قسمت باید یادآور شویم که بهتر است از ظرف نشکن استفاده کنید. در قدم بعدی  باید ژلاتین را در آب حل کنید. پس از آن که ژلاتین در اب حل شد، باید آن را  به ترکیب نشاشته، آب و شکر اضافه کنید. و در قدم آخر مرحله سوم، باید آن قدر هم زدن مواد را ادامه دهید تا ترکیبی غلیظ به دست آید.

مرحله چهارم: باسلوق شما آماده است

پس از حدودا نیم ساعت ترکیب گلاب و وانیل را  به موادی که تا این جای کار تهیه کرده اید، اضافه کنید. مایع در این مرحله رقیق می‌شود. دوباره به هم زدن ادامه دهید تا مایع غلیظ شود. پس از این که یک ساعت از اینکه مواد باسلوق روی حرارت باشند گذشت، کره را نیز اضافه کنید. سپس هم چنان مواد را به هم بزنید. وقتی مواد به راحتی از قابلمه جدا شوند، باسلوق شب یلدا آماده است.

مرحله پنجم: تزیین باسلوق و اماده سازی برای سرو

در این مرحله که مرحله آخر تهیه باسلوق شب یلدا است باید قابلمه را از روی حرارت بردارید. سپس باید به مدت سه ساعت زمان بدهید تا باسلوق در یخچال بماند و سفت شود. سپس باسلوق شب یلدا را با سلیقه بی نظیر خود تزیین کنید. برای این کار می توانید از پود نارگیل، خلال بادام و پسته نیز استفاده کنید. قرار دادن نصف مغز گردو می تواند جذابیت باسلوق شب یلدا را چندین برابر کند. قبل از آن که مواد باسلوق را در قالب مورد نظر بریزید، پودر نارگیل را کف ظرف آن بپاشید. پس از سفت شدن باسلوق آن را به صورت لوزی برش بزنید.

نکات مهم آماده سازی باسلوق شب یلدا :

  • چنانچه علاقمند هستید تا از مواد غذایی با کالری کم تر و سالم تر استفاده کنید می توانید باسلوق شب یلدا را با شیره انگور تهیه کنید و در کنار سایر خوراکی های شب یلدا استفاده کنید.
  • هم زدن مداوم باری گوله گوله نشدن نشاسته همان طور که گفتیم از مراحل مهم است به همین منظور و برای اینکه قابلمه نیز در اثر هم زدن های مداوم خراب نشود حتما از کف گیر چوبی استفاده کنید.
  • به طور میانگین برای تهیه باسلوق شب یلدا حتما دو ساعت زمان کنار بگذارید.
  • حتما باسلوق را در قابمه تفلون تهیه کنید و هیچ وقت برای تهیه باسلوق از قابلمه روحی استفاده نکنید.

نتیجه گیری:

بیایید پای خوراکی های جذاب و اصیل ایرانی را بیش از پیش در سفره شب یلدا و یا سایر مناسبت های جذاب ایرانی ، باز کنیم. برای انجام این کار زیبا می توانید از باسلوق های جذاب استفاده کنید و بهترین کار تهیه این شیرینی در منزل است تا با مدیریت هر چه بیشتر هزینه ها از شب یلدا در کنار عزیزان لذت بیشتری ببرید.

چقدر این مطلب را دوست داشتید؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیازات 1 / 5. تعداد آرا: 1

شما اولین نفری باشید که امتیاز میدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب سایت

طرز تهیه باسلوق شب یلدا

طرز تهیه باسلوق شب یلدا

1 (1) به جذابیت یک ژله زیبا به شیرینی یک دسر خوشمزه و محبوب مثل باسلوق. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که

هدیه شب یلدا برای عروس

هدیه شب یلدا برای عروس

1 (1) می توان به جرات گفت شب یلدا شبی است خاطره انگیز و محبوب برای ایرانیان به محبوبیت عید نوروز. در این شب ایرانیان

طرز تهیه حلوا سیاه اردبیل

طرز تهیه حلوا سیاه اردبیل

3.7 (32) حلوا رنگ ها و طعم های متفاوتی دارد و البته به قول معروف می توان گفت، هر گلی عطر خاص خود را دارد.

جست و جو در سایت