انواع دسر و شیرینی شب یلدا

فهرست مطالب

0
(0)

جمع شدن خانواده ­ها کنار هم، کاسه ­های انار، کرسی گرمی که از سرما به آن پناه ببریم و گوش ­هایی که به شنیدن داستان­ ها بسپاریم، حتی اگر همه را در کنار هم تجربه نکرده باشیم، صرفا شنیدن و تصور کردن این تصاویر و قرار دادن آن­ها در کنار هم برای ما تداعی کننده یک شب خاص هستند، شب چله یا همان شب یلدا معروف و دوست داشتنی.

تاریخچه ­ای به شیرینی شب یلدا

آن چه که می­دانیم این است که تاریخچه‌ این شب پر خاطره به زمان­ های دور باز­می‌گردد، اما آنچه که هیچکس هنوز به آن پی نبرده است، تاریخ دقیق آغاز نام گذاری و جشن گرفتن آن می‌باشد. البته بعضی از باستان شناسان با استناد به ظروف سفالی متعلق به هفت هزار سال پیش و نقش و نگار­های آنان، مبدا گرامیداشت شب های یلدا را همان سال­ های دور می­پندارند.

بر طبق افسانه­ ها در اولین روز از زمستان هر سال، پادشاهان رخت سفیدی مشابه برف بر تن می­کردند، از تخت پادشاهی به پایین آمده و تاج ­های خود را بر زمین می­نهادند. در بیابان ­ها بر روی فرش ­های سفید می­نشستند و بردگان و خدمه خود را آزاد و رها می­کرند، تا همه با هم یکسان باشند. البته هیچکس از صحت و راستی افسانه ­ها خبر ندارد!

از داستان ­ها که بگذریم، جالب است که رسم و آداب جشن و شاد­باش شب چله یا همان یلدا، از دیرباز تا کنون آن چنان دستخوش تغییر نشده است. شاید از نشستن به دور حلقه­های آتش اجدادمان به دور کرسی ­های گرم و نرم کوچ کرده باشیم، اما ماهیت و شکلِ غالب رسومات هنوز هم به همان صورت پیشینیانمان است.

وقتی از آداب و رسومات صحبت می­کنیم، اولین چیزی که به ذهن خطور می­کند دید و بازدید­های گرمی است که روابط خانوادگی را مستحکم ­تر می کند اما مثل هر جشن دیگری نباید از بخش خوراکی­ های محبوب یلدایی غافل شد. مخصوصا دسر و شیرینی­ های شب یلدا که شیرینی جشن گرفتن آن را چندین برابر می­کنند. در این مقاله به بررسی انواع خوراکی مناسب و محبوب شب یلدا، به خصوص شیرینی شب یلدا می­ پردازیم.

خوراکی­ های شب یلدا

در سفر به دنیای خوراکی­ های محبوب و خوشمزه شب چله یا همان یلدا، در سه بخش می­توان به بررسی و معرفی موارد پیشنهادی پرداخت:  

پذیرایی اولیه:

-شکلات

-آجیل شب یلدا:

– میوه­های یلدایی: مخصوصا انار ،

– انواع دمنوش­ها و چای

قطعا پذیرایی از مهمانان با خوراکی­های سنگین و یا خیلی شیرین در ابتدای کار انتخاب هوشمندانه­ای نمی­باشد زیرا تمایل آنان را برای خوردن وعده غذای اصلی و دسر­­های بعد از آن از بین می برد. در عوض یک لیوان چای گرم و یا انواع دمنوش­ ها، انواع شکلات و یا میوه­های فصل به خصوص یک کاسه انار سرخ و خرمالو­های شیرین انتخاب بسیار مناسب­تری است که ظرافت و حرفه ­ای بودن شما را در میهمان نوازی به خوبی به عرصه نمایش می­گذارد.

همچنین پذیرایی با مخلوطی از آجیل مناسب شب یلدا، یک انتخاب لوکس برای مهمانان ویژه و یا آنان که بیشتر دوستشان دارید می باشد!

غذا اصلی پشنهادی برای یلدا:

-آش رشته

-سبزی پلو

-کوکوسبزی

-در بعضی از مناطق و فرهنگ­ها: میرزا قاسمی و کشمش پلو

شیرینی شب یلدا:

در شبی که نماد رویش دوباره و نفس کشیدن زمستان است، شیرینی شب یلدا تنها یک خوراکی لذت بخش نیست بلکه نمایش دهنده سنت و فرهنگ ایرانی در یک مراسم اصیل می­باشد. پس از ورود سبک آشپزی شرقی و غربی به مرز­های کشور و تلفیق شدن با دستور العمل­ های ایرانی تعداد و تنوع شیرینی شب یلدا بسیار بالا رفته است اما پایه و مواد اولیه استفاده شده در اکثر آن­ها مشابه است. در ادامه به معرفی پر­فروش­ترین سبک ­های شیرینی شب یلدا می­پردازیم.

-شیرینی ­های تازه: کیک انار، رولت خامه ای، رد ولوت، شیرینی هندوانه ای

– انواع حلوا: مانند ترحلوا شیرازی ، حلوا نخی و یا کاکادو حلوایی

– انواع تارت: مانند تارت انار، تارت خرمالو و یا تارت حلوا

– انواع کوکی ­ها: مانند کوکی کدو حلوایی و کوکی انار

انواع دسر­های محبوب برای شب یلدا

وقتی چندین سال یلدا و یا جشن­ های مشابه را جشن می­گیریم و دور هم جمع می­شویم، انتخاب­ های ما برای پذیرایی نوآورانه از میهمانان محدود و محدود­تر می­شود. در چنین زمان­هایی، دسر­ها انتخابی مناسب و نو به عنوان شیرینی شب یلدا و رنگین کردن سفره ­های یلدایی شما هستند. در ادامه تعدادی از دسر­های نو و خوشمزه یلدایی را به شما معرفی کرده­ایم:

– چیز کیک: مانند چیز کیک انار و چیز کیک خرمالو

– انواع ژله و ژله بستنی انار

– اسموتی خرمالو گرم

– کمپوت انار داغ

علاوه بر مواردی که در این دو بخش به عنوان شیرینی شب یلدا به شما پیشنهاد کردیم، هر کیک یا شیرینی دیگری که تزئین­هایی مشابه قاچ هندوانه، دانه های انار و شمایل کدو حلوایی را داشته باشد و یا از رنگ­های پاییزی همچون قرمز، نارنجی، کرم و سبز تیره پاییزی در تزئین و چینش آن­ها استفاده شده باشد، می­تواند زینت بخش سفره یلدایی شما و یک شیرینی شب یلدا جذاب برای پذیرایی از مهمانان شما باشد. شما میتوانید طرز تهیه کیک انار شب یلدا را در وبلاگ حلواچی مطالعه کرده و یک کیک انار خوشمزه و سالم در شب یلدا درست کنید.

پیشنهاد ویژه حلواچی برای شیرینی شب یلدا

تا یک دهه گذشته عموم مردم حلوا را به عنوان یک شیریین مناسب مراسم سوگواری می­دانستند، اما امروز با زنده شدن دستور العمل پخت انواع حلوا، ذهنیت افراد کاملا تغییر کرده است. این روزها حلوا به عنوان یک شیرینی اصیل خاورمیانه ­ای در هر جشن و بر سر هر سفره­ای خودنمایی می­کند. جشن شب یلدا نیز از لیست دراز و طویل این ضیافت ­ها، جدا و دور افتاده نیست.

اگر به مهمانی و دورهمی یلدایی دعوت شده ­اید پیشنهاد حلواچی به شما، پیشکش کردن یک پک پذیرایی یلدا به نشانه محبت و احترام به میزبان است. اما در این پک چه مواردی را باید قرار دهید؟ بهترین بسته بندی برای همچین پکی، چه نوعی از دسته بندی است؟ آیا مواد پک شما در کنار هم ترکیب مناسبی را تشکیل داده­اند؟

اصلا نگران نباشید، چون حلواچی تمام دغدغه ­های شما  را با گردآوری تمام خوراکی ­های شب یلدا در بسته بندی شیک و لوکس برطرف کرده است. با مراجعه به بخش فروشگاه سایت حلواچی می­توانید انواع پک­ های هدیه مناسب شب یلدا را در بسته بندی­ها و ابعاد مختلف مشاهده و تهیه بفرمایید.

شب یلدا مهمان حلواچی باشید

در مجموع تمامی دسرها و شیرینی­های شب یلدا در دل خود طعم شیرینی آمیخته با تاریخچه و سنت اصیل ایرانی را به همراه دارند. تنها کافی است تا عطر و مزه مطبوع را هم داشته باشند تا در کنار داستان های بزرگتر­ها و تفالی به فال حافظ در یلدا به اندازه همان یک دقیقه بیشتر، غرق شویم.

در این متن به تاریخچه، اهمیت و انواع شیرینی شب یلدا پرداختیم. فراموش نکنید که اگر به دلیلی قادر به تهیه انواع شیرینی شب یلدا نبودید می­توانید با استفاده از طرز تهیه انواع شیرینی، حلوا و دسر که در سایت حلواچی به رایگان با شما اشتراک گذاشته­ ایم مراجعه کنید و به شب یلدا امسال  خود عطر و طعمی شیرین­ تر و متفاوت هدیه دهید. ما در حلواچی امیدواریم که تمام شب­های عمرتان با عشق و شیرینی به درازای بلندترین شب یلدا و طعم شیرینِ شیرینی ­های آن باشند.

چقدر این مطلب را دوست داشتید؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد آرا: 0

شما اولین نفری باشید که امتیاز میدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب سایت

کیک انار شب یلدا

طرز تهیه کیک انار شب یلدا

0 (0) کیک در شب یلدا یکی از محبوب ترین خوراکی ها است. کیک انار شب یلدا معمولاً با آیتم هایی مانند شکلات، میوه های

حلوای هویج

طرز تهیه حلوای هویج خوش رنگ

5 (3) حلوای هویج، حلوایی به خوشمزگی و خوش رنگی هویج با شنیدن نام حلوای هویج، شاید خیلی از ما یاد رنگ نارنجی هویج بیفتیم

طرز تهیه حلوای نخی

طرز تهیه حلوای پیشمانیه (حلوا نخی)

0 (0) عجایب در دنیای حلواها تمامی ندارد و درست مانند تنوع بالا در دنیای حلواها می باشد. شاید بتوان صدها نوع حلوای مختلف را

جست و جو در سایت