خوراکی های شب یلدا

فهرست مطالب

4
(4)

شب یلدا یکی از مهمترین و پرطرفدارترین جشن‌های ایرانی است که هر ساله در بلند ترین شب سال به تاریخ 30 آذر ماه برگزار می شود.  این جشن که علاوه بر ایران در کشورهای همسایه مانند افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان و آذربایجان به عنوان یکی از جشن‌های مهم سنتی و ملی محسوب می‌شود، به عنوان یک فرصت برای تقویت و تقدیر از خانواده و ارتباطات خانوادگی به حساب آمده و خانواده‌ها در این شب برای گذراندن لحظات خوش دور یکدیگر جمع می‌شوند و انواع خوراکی های شب یلدا را برای این دورهمی و یا به بیان بهتر مراسم ها تدارک می بینند. در این مقاله خوراکی های این شب جذاب و اصیل ایرانی را با هم بررسی می کنیم.

دانستنی ها در مورد خوردنی های شب یلدا

شب یلدا یا به قول ایرانی های اصیل، شب چله، یکی اط خاطره انگیز ترین شب های سال برای ما ایرانی ها همراه با خوراکی های جذابی می باشد. در این شب خانواده مخصوصا اگر بزرگ خانواده هم باشند، از تقریبا حوالی عصر شروع به چیدن سفره شب یلدا می کنند.

چیدن سفره شب یلدا به همراه خوراکی های شب یلدا یک رسم و آیین مرتبط با جشن زمستانی یلدا است.  اما مانند سفه هفت سین هر خانواده ای بنابه سلیقه و خواست خود اقدام به چیدن این سفره می کند. حلواچی با تهیه پک پذیرایی یلدا، به خوراکی های شب یلدا رنگ و بوی تازه ای میدهد، تجربه خوردن حلوای اناری در کنار آجیل و شیرینی میتواند بسیار لذت بخش باشد.

مرسوم ترین خوراکی های شب یلدا

ایتم های سفره شب یلدا شامل موارد خوراکی و غیر خوراکی می باشد. در مورد آیتم های خوراکی و یا به بیان بهتر خوراکی های شب یلدا عبارت اند از :

* آجیل شب یلدا:

مخلوطی از خشکبار مانند بادام، پسته، گردو و آجیل‌های دیگر که به عنوان تنقلات در طول شب سرو می‌شود.

* میوه‌های فصل:

میوه‌های فصل زمستان مانند سیب، پرتقال و انار و البته خرمالو می باشد که همگی در یک دیس و یا در دیس های مجزا می تواند زینت بخش و یا چراغ سفره شب یلدا شما باشد.  

* کیک انار:

کیک در شب یلدا یکی از محبوب ترین خوراکی ها است. کیک انار شب یلدا معمولاً با آیتم هایی مانند شکلات، میوه های خشک و شیرینی های کوچک زیبا تزئین می شوند و طعن های گوناگونی دارند که با توجه به محبوبیت انار که به نوعی نماد شب یلدا نیز محسوب می شود،

* گلاب و عرقیات:

آب‌گلاب و عرقیات مختلف به عنوان نمادی از تمیزی و شادابی، می توانند در سفره شب یلدا قرار گرفته و این سفره و حال هوای منزل را عطرآگین کنند.

* شیرینی‌های شب یلدا:

شیرینی‌های سنتی ایرانی مانند شیرینی حلوایی، قطاب و یا باقلوا می تواند در یان شب جذاب به همراه انواع چای و دمنوش مورد استفاده قرار بگیرند.

* سنجد و انگور:

سنجد و انگور به عنوان نمادی از عشق و مهربانی به تازگی جای خود را در سفره شب یلدا و در میان خوراکی های شب یلدا باز کرده است.

آیتم های غیر خوراکی سفره شب چله

سعی کنید تا یک سفره شب یلدا مثلا یکی از خاطره انگیز ترین های آن را به خاطر بیاورید. خوب اجزای آن را بازبینی کنید. مطمئنا تمامی قشنگی این سفره شب یلدا به خوراکی های آن نبوده است بلکه حضور آیتم های زیر می تواند به جذابیت بیشتر سفره شما بسیار کمک کند:

*شمع:

شمع‌هایی با رنگ‌های قرمز، نارنجی و زرد که نماد روشنایی و روزگار جدید هستند می تواند در نگاه اول چشم هر بیننده ای را به خود خیره کنند.

*آینه:

یک آینه با استایل کلاسیک ایرانی همان چیزی است که در آن می توانید به همراه جزییات سفره یک عکس خاطره انگیز بگیرید.

*دیوان حافظ:

در شب یلدا، بسیاری از مردم ایران به خواندن و تفسیر شعرهای حافظ می‌پردازند و با قرائت و شنیدن این شعرها، از زیبایی‌های زبان و ادبیات فارسی لذت می‌برند.

شب یلدا چی بپزیم؟

برای هر چه شیک تر و لاکچری تر برگزار کردن شب یلدا می توان مهمانی این شب را به صورت مهمانی شام تدارک دید. اما یکی از کلیدی ترین سوالات برای این است که شام چی بپزیم؟در این قسمت چند غذای ویژه و بسیار مناسب برای شب یلدا را با هم بررسی می کنیم.

*خورش کدوحلوایی :

خورش کدوحلوایی یک غذای ایرانی است که از کدو حلوایی، گوشت گوسفندی، لپه، پیاز، سیر، زرشک، زعفران، نمک، فلفل و ادویه‌های دیگر تهیه می‌شود. این خورش با استفاده از روش‌های مختلف پخته می‌شود و طعم خوشمزه‌ای دارد. این غذا معمولاً با برنج سفید سرو می‌شود و برای شب یلدا به عنوان یک غذای لاکچری به همراه شیرینی جات مختلف یک پک پذیرایی لاکچری تمام عیار محسوب می شود.

*اش انار:

چه چیزی بهتر است  از یک آش گرم و لذیذ در شب سرد سال، به ما ایرانی‌ها نمی‌چسبد. آش انار یکی از بهترین غذاها برای شب یلدا است. این آش طعمی ملس و ترش دارد. آش انار در شهرهای مختلف ایران مانند شیراز، گیلان، یزد و…، با گوشت یا بدون گوشت تهیه می‌شود.

*سالاد انار:

سالاد انار یک غذای سنتی و خوشمزه است که در برخی مناطق ایران معروف است. این سالاد معمولاً از مواد اولیه‌ای مانند انار تازه، خیارشور، پیاز تازه و نعناع تهیه می‌شود. برای تهیه این سالاد، انارها خرد شده و با خیارشورها، پیاز تازه رنده شده و نعناع ترکیب می‌شوند. سپس با چند قاشق روغن زیتون و چند قاشق آب لیمو ترش مخلوط می‌شوند و در ظرف سرو قرار می‌گیرند.

*خورش انار و بادمجان:

یک غذای سنتی و خوشمزه در فرهنگ غذایی ایران است. این خورش اغلب در فصل پاییز و زمستان تهیه می‌شود و مواد اصلی آن شامل انار، بادمجان، گوشت چرخ‌کرده، پیاز، زردچوبه، زعفران، نمک و فلفل است.

تنقلات و خوراکی های شب یلدا:

تنقلات شب یلدا یکی از رسومات و سنت‌های ایرانی است که در شب یلدا (شب تولد زمستانی خورشید) انجام می‌شود. در این روز خانواده‌ها با یکدیگر جمع می‌شوند و در اطراف آتش کردن و شعر خواندن، شب را سپری می‌کنند. این شب به عنوان نقطه عطفی برای تغییر فصل و شروع بهار در فرهنگ ایرانی در نظر گرفته می‌شود.در این شب، معمولا خوراکی های شب یلدا مانند آجیل و شیرینی‌های ایرانی مانند سوهان سنتی و حلواهای ایرانی مثل حلوای سیاه‌تهران و حلوای نارگیلی مصرف می‌شوند. همچنین میوه‌های خشک نیز به عنوان تنقلات شب یلدا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تنقلات شب یلدا همچنین شامل بازی‌ها و سرگرمی‌های مختلف است. برخی از این بازی‌ها شامل پخش کردن آتش، پرتاب سنگ و چرخاندن پاکت سنجابی است. این بازی‌ها به عنوان نمادهایی از مقابله با تاریکی و سختی‌های زمستانی در نظر گرفته می‌شوند. تنقلات شب یلدا در برخی مناطق ایران به شکل متفاوتی نیز انجام می‌شود.

به عنوان مثال، در برخی مناطق شمالی ایران، مردم به تنقلات شب یلدا “شب چله” می‌گویند و در آن شب به چرخاندن طبقه‌های چوبی و خوردن خرما می‌پردازند. همچنین در برخی مناطق جنوبی ایران، مردم در این شب به تنقلات شب یلدا “شب یلداق” یا “شب چله‌ها” می‌گویند و به بازی‌های مختلفی مانند رقص و آواز خواندن می‌پردازند.

سفره شب یلدا برای عروس

یکی دیگر از رسومی که در شب یلدا  معمولا انجام می‌شود، بردن سفره و یا سبد شب یلدا برای تازه عروسان است. در این شب بزرگ‌تر‌های فامیل برای کسانی که در آن یک سال ازدواج کرده‌اند، یک سینی به همراه آیتم های مختلف خوراکی های شب یلدا به همراه هدیه شب یلدا برای عروس آماده می کنند. این طبق شامل خوراکی‌های سنتی این شب باستانی مانند: آجیل، انار، خرمالو و… می باشد.

کلام اخر

یلدا یکی از مهم‌ترین جشن‌های ایرانی است که با آداب و رسوم خاص خود و البته خوراکی‌های خاص این شب همراه است. برای به یادماندنی‌تر شدن این شب می‌توان اقدامات زیادی انجام داد. میل کردن غذاهای جذاب و چیدن سفره شب یلدا می‌تواند شب چله را هر چه بیشتر خاطره‌انگیزتر از همیشه کند.

چقدر این مطلب را دوست داشتید؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیازات 4 / 5. تعداد آرا: 4

شما اولین نفری باشید که امتیاز میدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب سایت

خاصیت پسته برای بدن

خواص پسته برای بدن

0 (0) به جرات می توان گفت زمانی که با یک ظرف آجیل مواجه می شویم، اولین گزینه اکثریت پسته است به خصوص اگر پسته

طرز تهیه حلوا بیسکویتی

طرز تهیه حلوا بیسکویتی

3.2 (17) حلوا پدیده ای نوظهور نیست که به تازگی با آن و عطر و طعم جذابش آشنا شده باشیم. اما هر چه زمان پیش

جست و جو در سایت