طرز تهیه حلوا سیاه اردبیل

فهرست مطالب

3.7
(32)

حلوا رنگ ها و طعم های متفاوتی دارد و البته به قول معروف می توان گفت، هر گلی عطر خاص خود را دارد. البته در مورد حلوا باید بگوییم هر حلوا عطر و طعم خاص خود را دارد. در این مقاله با یکی از اصیل ترین و محبوب ترین حلواهای ایران بیشتر آشنا می شویم و این حلوا، حلوا سیاه اردبیل است که به سیاه حلوا نیز معروف است.

برای مشاهده پک پذیرایی لاکچری حلواچی به قسمت فروشگاه مراجعه کنید.

حلوا سیاه اردبیل چیست؟

حلوای سیاه اردبیل یا به زبان ترکی “‘قره حالوا”، بیش از ۹۰ سال قدمت دارد و زادگاه آن شهر اردبیل است.

حلوای سیاه اردبیل به دلیل آن که در ترکیبات خود، پودر جوانه گندم و ترکیبی از انوع مغزها و ادویه های گرم را دارد، بسیار انرژی زا و مقوی است. پیش از آن که تصمیم به درست کردن حلوا سیاه اردبیل بگیرید، بدانید زمان پخت این حلوا طولانی است ولی ماندگاری بسیار زیادی هم دارد.

در حلوا سیاه اردبیل از شیرین کننده های طبیعی استفاده می شود. یکی از این شیرین کننده های طبیعی موم عسل می باشد که البته استفاده از موم عسل به ماندگاری بیشتر حلوا نیز کمک می کند. برخی ها در تهیه حلوا سیاه اردبیل از شیره انگور و خرما نیز به عنوان شیرین کننده طبیعی استفاده می کنند.

در گذشته و به صورت سنتی، حلوا سیاه اردبیل در منزل توسط خانم ها درست می شد و آنها این حلوای جذاب را به صورت گلوله های درشت فرم می دادند. امروزه حلوا سیاه اردبیل هم در منازل پخته می شود و هم به صورت آماده در فروشگاه ها موجود است و البته یکی از بهترین گزینه ها برای خرید سوغاتی از شهر اردبیل می باشد که مسافران می توانند از هر شیرینی فروشی آن را تهیه کنند. حلوا سیاه اردبیل به عنوان یک دسر جذاب در مراسم چله استفاده میشود. حلواچی برای مراسم شب یلدا پک های پذیرایی ویژه شب یلدا را ارائه میدهد. برای خرید پک سازمانی شب یلدا به وبسایت حلواچی مراجعه کنید.

برای مشاهده شله زرد تکنفره حلواچی به قسمت فروشگاه مراجعه کنید.

حلوا اردبیل چیست؟

حلوا سیاه اردبیل چه خواصی دارد ؟

از خواص حلوا سیاه اردبیل می­توان به هضم غذا کمک می کند. این حلوا مملو از ویتامین های B-E-C ، پروتئین، کربوهیدرات، کالری، منیزیم، کلسیم، چربی، اسیدهای آمینه، سلنیوم، فسفر است و به علت وجود جوانه گندم ، ویتامین A بسیار زیادی دارد که موجب لطافت پوست، تقویت بینایی، سلامت گلو و دستگاه تنفسی و رشد بهتر کودکان می شود.

همچنین جوانه گندم سرشار از ویتامین E است که امروزه از آن با نام اکسیر جوانی و معجزه گر سلامتی یاد می شود. برای بهبود عارضه های مفصل و کمر درد بسیار مفید است. حلوا سیاه اردبیل برای افزایش وزن برای افراد لاغر نیز بسیار مناسب است.

برای مشاهده ترحلوا حلواچی به قسمت فروشگاه مراجعه کنید.

چه جوری حلوا سیاه اردبیل درست کنیم؟

برای تهیه حلوا سیاه اردبیل در ابتدا باید این نکته را در نظر داشته باشید که در حدود 5 تا 6 ساعت از زمان خود را خالی کنید. سپس می تواند از جدول زیر مواد لازم برای پخت حلوا سیاه اردبیل را آماده کنید.

مواد لازم
آرد سبوس دار۵۰۰گرم
جوانه گندم۵۰۰ گرم
مغز گردو۳۰۰ گرم
شکر۴۰۰ گرم
(شیره انگور یا شیره خرما)۷۵۰ گرم
آب۱ پیمانه
گلابمقداری
زعفرانمقداری
ادویه (فلفل سیاه، هل؛ دارچین، زردچوبه، میخک، زنجبیل، زیره)به مقدارلازم
روغن جامد۳۰۰ گرم

در مرحله بعدی که مواد اولیه را تهیه کردید می توانید پیش بند خود را بسته و دست به کار شود.

نکته: برای تهیه حلوا سیاه اردبیل، باید گندم ها را دو تا سه روز زودتر در آب خیس دهید تا به خوبی جوانه بزنند. بعد از این که گندم ها جوانه زدند نوبت به پخت حلوا سیاه اردبیل می رسد.

 برای شروع ابتدا باید گندم ها را به خوبی چرخ کنید و با کمی آب مخلوط کنید. بعد از این مرحله می توانید  آن را از صافی رد کنید. در پایان این مرحله یک خمیر یکم دست داریم .

در مرحله بعدی، مغز گردو و ادویه ی ذکر شده در جدول مواد اولیه را به خمیر اضافه می کنیم. و خمیر را روی حرارت قرار می دهیم تا جوش بزند . بعد از این که جوش زد نوبت به اضافه کردن روغن می رسد. سپس خمیر را مرتب هم می زنیم تا طلایی رنگ شود به قاشق نچسبد..

در مرحله بعدی به سراغ تهیه شربت حلوا سیاه اردبیل می رویم. برای درست کردن شربت حلوای سیاه باید شکر، شیره انگور و یا خرما، آب، گلاب و زعفران وهل را با هم مخلوط  می کنیم و می گذاریم روی اجاق تا بجوشد و به اصطلاح قوام بیاید.

در پایان این مرحله، حلوا را از روی حرارت بر می داریم و شربت آماده شده را به آن اضافه می کنیم و  خوب هم می زنیم تا شربت به خورد خمیر برود و کاملا یک دست شود.باید بدانید که حلوا سیاه اردبیل باید رنگ تیره و طعم تند فلفلی داشته باشد. اما می توانید برای سیاه شدن حلوا از پودر کاکائو استفاده کنید. برای تزیین این حلوا جذاب می توانید از خلال بادام، پسته و پودر نارگیل استفاده کنید و یا در نان میکادو قرار دهید.

حلوا سیاه اردبیل به دلیل نحوه پخت، می تواند در دمای هوای متوسط محیط تا چهار ماه بدون شکرک زدن باقی بماند و با حرارت جزئی در هنگام مصرف به تازگی پخت روز اول شود.

نحوه درست کردن حلوا سیاه اردبیل

کلام پایانی

شما می توانید از این حلوا به عنوان یک حلوا مدرن برای پذیرایی از مهمانان خود استفاده کنید و یا به همراه سینی حلوا خرما برای پذیرایی در مراسم بزرگداشت و ترحیم نیز مورد استفاده قرار گیرد. چنان چه تمایل به درست کردن حلوا سیاه اردبیل در منزل ندارید می توانید برای خرید حلوا سیاه اردبیل به شیرین فروشی ها مراجعه کنید. همچنین، در قسمت وبلاگ می توانید طرز تهیه حلوای لاکچری در انواع طعم ها و رنگ ها را بیاموزید.

چقدر این مطلب را دوست داشتید؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیازات 3.7 / 5. تعداد آرا: 32

شما اولین نفری باشید که امتیاز میدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب سایت

شیرینی عید

انواع شیرینی عید

2.3 (3) می توان گفت نیم بیشتری از جذابیت های روزهای قبل عید نوروز را مدیون خرید انواع شیرینی عید و رفتن به قنادی برای

طرز تهیه حلوا بیسکویتی

طرز تهیه حلوا بیسکویتی

3.2 (17) حلوا پدیده ای نوظهور نیست که به تازگی با آن و عطر و طعم جذابش آشنا شده باشیم. اما هر چه زمان پیش

جست و جو در سایت