طرز تهیه حلوا دو رنگ مجلسی

فهرست مطالب

3.2
(6)

از جمله حلواهای مجلسی و بسیار جذاب سنتی ایرانی، حلوا دورنگ می باشد. این حلوا غالبا در دو طعم و رنگ مختلف تهیه می شود و برای سرو در مراسمات مذهبی و یا مجالس مختلف بسیار مناسب می شود. به سبب ظاهر زیبا و جذاب حلوا دورنگ، این نوع حلوا بسیار محبوب می شود و در شهرهای مختلف ایران پخته می شود. در این مقاله قصد داریم، طرز تهیه “حلوا دو رنگ مجلسی” را به طور دقیق آموزش دهیم، پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

مواد اولیه برای تهیه حلوا دورنگ مجلسی

 برای پخت حلوا دورنگ نیاز مند دانستن مواد اولیه این حلوای جذاب هستیم. پس مواد اولیه آورده شده در جدول زیر را به دقت بررسی کرده و مایحتاج آن را تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه حلوا دورنگ
آرد گندم۲.۵ پیمانه
کره100 گرم
پودر قند1 پیمانه
پودر هل1 قاشق سوپ خوری
پودر کاکائو1 قاشق چای خوری
پودر پستهبه مقدار لازم

طرز تهیه حلوا مجلسی از نوع دو رنگ

پس از آماده سازی مواد اولیه برای تهیه حلوا مجلسی دورنگ، نوبت آن رسیده است تا دست به کار شوید. پیش از تهیه لازم است بدانید تهیه حلوا دورنگ تقریبا 50 دقیقه زمان می برد و در  حدود یک ساعت نیز زمان پخت این حلوا می باشد.

آماده سازی آرد

در این مرحله، آرد را درون یک قابلمه مناسب می ریزیم و سپس آن را روی حرارت بسیار ملایم قرار می دهیم. شروع به تفت دادن آرد می کنیم و این کار را تا زمانی که  بوی خامی آرد گرفته شود و مقداری تغییر رنگ دهد، ادامه می دهیم.

اضافه کردن کره

در این قسمت کره را که به میزان 100 گرم می باشد به آرد تفت داده شده اضافه می کنیم.  برای هر چه یک دست تر شدن مواد می توانید مقدار 50 گرم را اول اضافه کرده بعد از تفت دادن، 50 گرم بعدی را اضافه کنید تا مواد نه خیلی سفت شود و نه خیلی شل شود.

اضافه کردن پودر قند و هل

مواد آماده سازی شده را از روی حرارت برمی داریم تا کمی خنک شود. پس از آن که از حرارت اولی مواد کاسته شد، می توانیم پود رقند و پودر هل را به مواد اضافه می کنیم و خوب هم میزنیم تا به خوبی اصطلاحا به خورد مواد برود.

مرحله چهارم

شکل دادن به حلوا دورنگ: مقداری نیمی از حلوا را برداشته و تا گرم هست داخل ظرف مورد نظر مانند یک ظرف پیرکس مستطیل شکل می ریزیم و با پشت قاشق و یا کف گیر به خوبی فشار می دهیم تا فشرده شود.

رنگ دوم حلوا

نیمی دیگر از حلوا را که کنار گذاشته ایم، با مقداری پودر کاکائو که در جدول مواد اولیه مشخص شده است، مخلوط می کنیم و با قاشق خوب هم می زنیم تا با هم مخلوط شوند. 

 شکل گیری حلوا دورنگ

اکنون زمان آن رسیده است تا مواد آماده شده در مرحله پنجم را روی مواد اولیه آماده شده در مورحله چهارم بریزیم و به خوبی با پشت قاشق فشار دهیم تا منسجم شده و در آخر پودر پسته را بر روی آن می ریزیم و داخل یخچال قرار می دهیم.

تزیین حلوا دو رنگ

 بعد از آن که حلوا به خوبی خنک شد حلوا دورنگ را مانند  طرز تهیه حلوا سیاه اردبیل را از یخچال خارج می کنیم و بعد از آن که به دمای محیط رسید، به صورت لوزی لوزی برش می دهیم و آن را در ظرف مورد نظرمان می ریزیم.

طرز تهیه حلوای زنجبیلی دو رنگ

یکی دیگر از انواع حلواها که بسیار پر طرفدار بوده و البته خواص فراوانی نیز دارد، حلوا دو رنگ زنجبیلی می باشد. حلوا زنجبیلی به دلیل داشتن طبعی گرم می تواند گزینه ای بسیار ایده آل برای فصل پاییز و زمستان باشد. چنان چه شما نیز از طرفداران این نوع حلوا به عنوان پک پذیرایی لاکچری هستید، می توانید در جدول زیر مواد لازم برای تهیه حلوا دو رنگ را مشاهده کنید. حلوا دو رنگ به دلیل ظاهر جذاب و متفاوتش آیتم جذابی در پک سازمانی شب یلدا شده است. شما میتوانید با خرید پک پذیرایی یلدا حلوا دو رنگ خوشمزه را نوش جان کنید.

مواد اولیه برای تهیه حلوای زنجبیلی دورنگ

برای تهیه حلوا دو رنگ زنجبیلی طبق جدول زیر پیش بروید.

مواد لازم
آرد گندم۴ لیوان
کره۲ قاشق غذاخوری
روغن جامد۱ لیوان
پودر قند2 لیوان
پودر هل1 قاشق چایخوری
پودر کاکائو۲ قاشق چایخوری
زنجبیل۲ قاشق چایخوری
شکلات تخته اینصف لیوان
بادام خرد شدهبه مقدار لازم

طرز تهیه حلوا دورنگ زنجبیلی

برای تهیه حلوا دو رنگ زنجبیلی میتوانید طبق مراحل زیر پیش بروید.

مرحله اول: آماده سازی آرد

 آرد را به میزان لازم داخل یک ماهیتابه  به اندازه ای مناسب ریخته و الک می کنیم. سپس اجازه می دهیم تا آرد الک شده با شعله کم تفت بخورد و بوی خامی آن به طور کامل  گرفته شود. لازم ست بدانید این مرحله ممکن است مدت ۱ ساعت به طول بینجامد.

مرحله دوم: اضافه کردن روغن

هنگامی که آرد به خوبی  تغییر رنگ داد، زنجبیل را  به مواد اضافه می کنیم و به خوبی هم  می زنیم. بعد از چند دقیقه، می توانیم پودر هل و پدر قند را نیز به آرد تفت داده شده اضافه کنیم و هم بزنیم تا مواد به  خوبی به خورد هم بروند. حالا زمان آن رسیده است که کره و روغن مایع را کم کم به آرد اضافه کنیم.

مرحله سوم: اضافه کردن پودر کاکائو

خمیر حلوا را به دو قسمت تمساوی قسیم می کنیم و نصف آن را با پودر کاکائو به خوبی مخلوط می کنیم.

مرحله چهارم: منسجم سازی مواد

نصف خمیر حلوا را که سفید است و به آن موادی اضافه نشده است، داخل یک قالب متسطیلی شکل می ریزیم و با قاشق خوب فشار می دهیم تا مواد منسجم شوند. سپس لایه دوم که حلوای شکلاتی است را روی آن می ریزیم.  در این مرحله باید مواد را با قاشق خوب فشرده کنید تا دو لایه مختلف به هم بچسبند.

مرحله پنجم: اضافه کردن شکلات تخته ای

شکلات تخته ای را به روش بن ماری به خوبی ذوب می کنیم  و سپس روی حلوا می ریزیم. پودر بادام تزئین کرده و به مدت حداقل ۲ ساعت در یخچال قرار می دهیم تا حلوا خنک شود. بعد از اینکه حلوا به خوبی خنک شد، آن را با چاقو برش داده، در ظرف بچینید.

مدت زمان نگهداری حلوا دورنگ

 یکی از معمول ترین سوالات بعد از پخت حلوا دو رنگ، مدت زمان مجاز برای نگهداری آن است. این نکته را باید بدانید که حلوا معمولا بسیار زود خشک می شود. پس به همین دلیل پیشنهاد می شود بعد از آماده کردن، روی آن را با سلفون یا کیسه فریزر به طور کامل بپوشانید. در این صورت است که می توانید  حلوا را تا یک هفته در یخچال و تا یک ماه در فریزر نگهداری کنید.

فوت کوزه گری برای تهیه حلوا دورنگ

  • اگر تمایل دارید می توانید به جای کره از روغن جامد نیز استفاده کنید. اما حتما این نکته را در نظر داشته باشید که با کره بافت حلوا بسیار لطف تر خواهد شد.
  • برای اضافه کردن پود قند و پود هل حتما صبر کنید تا کمی از حرارت مواد آماده شده کاسته شود و سپس پودر قند و پودر هل را اضافه کنید.
  • حتما در زمان تفت دادن آرد در نظر داشته باشید که آن را با حرارت ملایم تفت دهید. زیرا به این ترتیب آرد خیلی زود رنگش عوض نمی شود و بو و طعم سوختگی نمی گیرد. پس لازمه این مرحله صبر است.
  • چنان چه زیادی از حد مخلوط سرد شد، پودر قند را اضافه نکنید. زیرا به علت سردی مواد به خوبی حل نمی شود و مواد یک دست نمی شود. به همین منظور مجددا مواد را روی حرارت ملایم گرم کنید و سپس پودر قند را به آن اضافه کنید.

چقدر این مطلب را دوست داشتید؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیازات 3.2 / 5. تعداد آرا: 6

شما اولین نفری باشید که امتیاز میدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب سایت

طرز تهیه قطاب گردویی خوشمزه

طرز تهیه قطاب گردویی و نحوه تزیین آن

2.5 (4) هدیه دادن به عزیزان یکی از شیرین‌ترین و لذت‌بخش‌ترین تجربه‌هایی است که در زندگی خود تجربه می‌کنیم. اما دقیقا زمانی که خیال‌مان از

کیک انار شب یلدا

طرز تهیه کیک انار شب یلدا

0 (0) کیک در شب یلدا یکی از محبوب ترین خوراکی ها است. کیک انار شب یلدا معمولاً با آیتم هایی مانند شکلات، میوه های

هدیه شب یلدا برای کودکان

انواع هدیه شب یلدا برای کودکان

2.5 (6) شب یلدا یکی از جشن‌های سنتی و مهم ایرانیان است که در شب 30 آذرماه هر ساله برگزار می‌شود. این جشن به بهانه

جست و جو در سایت