طرز تهیه حلوا ارده خانگی

فهرست مطالب

3
(6)

اگر از هر ایرانی بخواهید که دسرهای شیرین مورد علاقه اش را نام ببرد، امکان ندارد که حلوا جز موارد نام برده نباشد. این دسر شیرین، در عطر و طعم های متنوع در آسیای غربی متولد شد و در دل و سفره های رنگین ایرانیان جایگاه ویژه ای پیدا کرد. شاید اولین تجربه برخورد ما با حلوا در زندگی، همانجایی باشد که در پک ها و سینی های مختلف مثل پک پذیرایی مراسم ختم یا پک نذری محرم یک عدد حلوا مجلسی با چای خوردیم و دل گرم شدیم.

امروزه حلوا ارده، حلوا با طعم های پسته، زعفرانی،گل سرخ و زنجبیل، حلوا رولی، ترحلوا و حلوای هویج صرفا تعدادی از صدها مدل حلوای طبخ شده در آشپزخانه ها هستند. اگر دوست دارید طرز تهیه حلوا ارده را بیاموزید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.   

طرز تهیه حلا ارده خانگی

فراموش می کنیم ولی، حلوا ارده نوعی حلواست!

چای را دم می کنید. سفره را پهن می کنید. کره و پنیر و حلوا ارده با نان داغی که از سر کوچه خریده اید یک به یک روی سفره قرار می گیرند. بله، وقت صبحانه است. حلوا ارده از آن خوشمزه های روزگار است که فقط با کارد و نان یک سفره ی صبحانه یا عصرانه را به تنهایی مملو از شادی و شیرینی می کند.

اما کمتر کسی  موقع خوردنش به یاد دارد که حلوا ارده نوعی حلواست! و شما هر حلوایی را می توانید در آشپزخانه خود طبخ کنید. همچنین پیشنهاد میکنیم در کنار ارده حلوا از شله زرد غافل نشوید؛ که این دسر خوش طعم و اصیل ایرانی نشاط آورترین خوراکی دنیاست. برای آن که شادی تان دو برابر شود، پیشنهاد می­کنیم برای یک بار هم که شده شله زرد تک نفره حلواچی را امتحان کنید.

طرز تهیه حلوا ارده به سبک سرآشپزان بین المللی

هرچه قدر “حلوا ارده” کارخانه ای خوردیم بس است! وقت آن است که پیش بندها را ببندیم و به دل آشپزخانه بزنیم. این بار حلوا ارده خانگی می خوریم!

موارد لازم برای تهیه حلوا ارده:

250 گرم آرد سفید

120 گرم ارده

500 گرم شیره ی انگور، شیره ی خرما یا شکر(سلیقه ی شما)

150 گرم گردو یا پسته ی خرد شده(سلیقه ی شما)

1 پیمانه آب

1 قاشق غذاخوری زعفران

3 قاشق غذاخوری گلاب

کره (به مقدار لازم)

خلال یا پودر پسته و بادام (به مقدار لازم برای تزئین)

قدم اول:

برای درست کردن حلوا ارده به سبک سرآشپزان بین المللی ابتدا آرد را در ماهیتابه ریخته و سپس با قراردادن تابه روی حرارت ملایم گاز، آن را تفت دهید.

نکته: در طبخ حلوا ارده، خیلی مراقب باشید که رنگ آرد تغییری نکند و تیره نشود.

  • قدم دوم:

ارده را به آرد اضافه کنید و 5 دقیقه مخلوط حاصل شده را روی حرارت ملایم هم بزنید.

قدم سوم:

گردو یا پسته های خرد شده را به مخلوط آرد و ارده اضافه کرده و تا زمانی که همه ی مواد با هم به خوبی مخلوط شوند، هم بزنید. توجه داشته باشید که انجام این مرحله به سلیقه ی شما بستگی دارد و اجباری نیست.

قدم چهارم:

مخلوط حاصل شده را در ظرفی بریزد و کنار بگذارید. سپس آب را درون قابلمه ای ریخته و شکر را در آن حل کنید. قابلمه آب و شکر را روی درجه حرارت ملایم گاز قرار داده و تا زمانی که دانه های شکر کاملا حل شوند منتظر بمانید.

قدم پنجم:

پس از بدست آمدن محلول یک دست آب و شکر، گلاب و زعفران را به قابلمه اضافه کنید و  شعله را زیاد کنید تا شربت شما جوش بیاید.

قدم ششم:

 صبر کنید تا شربت و مخلوط حلوا ارده قرارگرفته در ظرف شما هم دما شوند و بعد آن ها را به خوبی با هم مخلوط کنید.

یکسان بودن دمای مخلوط و شربت بسیار مهم است. هر دو باید داغ و یا گرم باشند.

درصورتی که حلوا ارده شما بیش از اندازه سفت شد، به آن مقداری کره اضافه کنید.

در صورتی که حلوا ارده شما شل شد، نگران نشوید. با قرار دادن در یخچال و یا فریزر سفت می شود.

قدم هفتم:

کف ظرف یا قالبِ ارده حلوا را کیسه فریزر کشیده و آن را درون ظرف بریزید و فشار دهید. پس از صاف کردن سطح حلوا ارده با پودر یا خلال پسته و بادام تزئینش کنید و با کیسه فریزری دیگر سطح آن را بپوشانید. در نهایت به ظرف حلوا ارده خود اجازه دهید تا به مدت 3 الی 4 ساعت داخل یخچال یا فریزر استراحت کند. 

در نهایت ظرف را از یخچال یا فریزر خارج کنید. حلوای ارده را در ظرفی قرار داده و برش دهید.

قدم هشتم:

تبریک میگوییم، حلوا ارده شما آماده است، نوش جان!

حلوا ارده خانگی شما می تواند زینت بخش سفره های پذیرایی صبحانه یا عصرانه تان و یا جزئی از پک پذیرایی تکنفره شما باشد. 

مواد لازم برای تهیه حلوا ارده

حلوا ارده رو کجا و چطور نگهداری کنیم؟

پس از طبخ و تزیین، بهتر است نحوه ی نگهداری حلوا ارده به شکل اصولی و حرفه ای را هم بدانید تا زحماتتان به مدت طولانی با همان طعم و عطر اولیه حفظ و مصرف شود.

مکان های خنک و و عین حال عاری از رطوبت مانند یخچال بهترین فضا برای نگه داری ظرف حلوا ارده می باشند. مدت زمانی که طول می کشد تا این حلوا منقضی شود به طور معمول 4 ماه می باشد.

اگر پس از مدتی روغن سطح جامد حلوا ارده شما را پوشاند، نگران نشوید زیرا این مسئله کاملا طبیعی است و حلوا شما فاسد و خراب نشده است. صرفا در صورتی که حلوا ارده شما اینگونه دو فاز شد، هنگام مصرف آن را مخلوط کنید.

خواص حلوا ارده که تا کنون نمیدانستید!

اگر دچار مشکلاتی مثل:

  • فقر آهن خون و کم خونی
  • بیماری های استخوان و مفاصل
  • دردهای شدید
  • کمبود انرژی، بی حسی و کرختی بدن

و مشکلات گوارشی مثل یبوست هستید، این نوع می تواند یک راه حل شیرین برای شما باشد. البته اگر به “بیماری های خاص” یا “زمینه ای” مبتلا هستید، قبل از مصرف ارده حلوا با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

علاوه بر کمک به بهبود بیماری ها و نشانه های آن ها، حلوا ارده سرشار از امگا 3 ، امگا 6 و امگا 9 است و در صورتی که به شکل مطلوب و با کیفیت تهیه شده باشد، اسیدهای چرب لازم برای کارکرد بدن را تامین میکند. همچنین به خاطر بیس اصلی آن که کنجد است، حلوا ارده سرشار از آنتی اکسید و ضد سرطان میباشد.

علاوه بر موارد مذکور در این بخش، خواص زیاد دیگری برای حلوا ارده توسط پزشکان متخصص تغذیه و همچنین متخصصان طب سنتی برشمرده شده است.

خواص حلوا

3 تفاوت اصلی حلوا ارده و ارده

اگر تا کنون این سوالات در ذهن شما هم نقش بسته اند که “تفاوت ارده با حلوا ارده چیست؟”، “آیا اصلا با هم تفاوتی دارند؟!” ، در این قسمت پاسخ سوالاتتان را پیدا خواهید کرد.

  • بله، ارده و حلوا ارده با هم متفاوتند و دو اسم متفاوت برای یک خوراکی شیرین نیستند. اساس تفاوت این دو مورد در طرز تهیه حلوا ارده و ارده است. ارده حلوا خمیری از کنجد له شده است که به آن انواعی از شیره های انگور و خرما، شکر و غیره افزوده شده است. اما ارده صرفا همان کنجد خمیر شده است که هیچ تغییر شیمیایی یا غیر شیمیایی در آن ایجاد نشده است. به زبان ساده، ارده مادر و حلوا ارده دخترِ شیرینِ همان مادر است.
  • حلوا ارده با ارده از نظر خاصیت هایی که دارا هستند، تفاوتی چندانی ندارد.
  • برای تشخیص حلوا ی ارده از ارده، کافی است به بافت و غلظت آن توجه کنید. ارده ی حلوا نسبت به خود ارده، به خاطر افزوده شدن انواعی از شیره ها،شکر یا چوبک، دارای بافت نسبتا سفت یا کاملا سفت است.
  • جالب این است که حلوای ارده نسبت به ارده با اینکه دیرتر پا به عرصه گذاشت، در بین مردم به خاطر طعم دلچسب و شیرین آن، بسیار محبوب تر و پرمصرف تر است.

پیشنهادی برای دوست داران هر نوع حلوا

حلواچی با اعتقاد بر اینکه حلوا به عنوان الماسِ دسرها صرفا برای پذیرایی از میهمانان در سینی و پک پذیرایی ترحیم یا عزاداری نیست محصولات متنوعی را برای دوستداران انواع حلوا تولید کرده است.

شما با مراجعه به قسمت “فروشگاه” سایت حلواچی میتوانید لیست محصولات و قیمت های آن ها را مشاهده کنید و بهترین تجربه ی خرید حلوا و خرید پک پذیرایی لاکچری را در زندگی تان داشته باشید.

چقدر این مطلب را دوست داشتید؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیازات 3 / 5. تعداد آرا: 6

شما اولین نفری باشید که امتیاز میدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب سایت

نحوه پذیرایی در جلسات اداری

نحوه پذیرایی در جلسات اداری

0 (0) نحوه پذیرایی در جلسات اداری اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا این موضوع می‌تواند تأثیر مستقیمی بر روابط اجتماعی  و ارتباطات درون  و برون

جست و جو در سایت