طرز تهیه ترحلوا زعفرانی

فهرست مطالب

3.4
(9)

https://halvachisweets.com/product-category/خرید-حلوا/ترحلوا ، مگر حلوا هم خشک و تر دارد؟

حلوا مانند شیرینی ها نیست که دونوع خشک و تر داشته باشد اما برای اینکه بدانید ترحلوا دقیقا چی هست و چه جوری درست می شود با ما در این مقاله همراه باشید. اول از همه بدانید ترحلوا، نوعی حلوا است که در آن بجای آرد گندم از آرد برنج استفاده می‌شود. این نوع حلوا معمولاً با شکر، گلاب، زعفران و آرد برنج و هل سابیده تهیه می شود و در پایان ممکن است با دارچین و پودر مغزهای مختلف تزیین شود. برعکس حلوا که با طعم های متفاوتی درست می­شود؛ مثلا حلوا شکلاتی؛ ولی ترحلوا معمولا با زعفران درست می­شود.

فرق حلوا با ترحلوا

مطمئن هستیم اولین کلمه ای که بعد از شنیدن “ترحلوا” به ذهن شما می آید این است: حلوا و ترحلوا چه فرقی با هم دارند؟

برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که فرق این حلوا با بقیه حلواها در این است که به علت دارا بودن آرد برنج کمی حالت ژله ای و لرزان دارند.

لازم به ذکر است برای درست کردن ترحلوا به یک ساعت و نیم تا دو ساعت زمان نیاز دارید. اگر واقعا علاقمند به پخت آن هستید حتما دوساعت از زمان خود را به طور کامل خالی کنید چرا که در حین پخت این حلوا امکان آن که در وسط کار آن را به امان خدا رها کنید، وجود ندارد و باید تا اتمام مراحل پخت بالای سر آن و در کنار گاز، تشریف داشته باشید.

ترحلوا بهترین گزینه برای انواع مجالس است. مخصوصا وقتی صحبت از مراسم های خاص مثل سفره افطاری ماه رمضان می­شود. شما می­توانید پک افطاری ماه رمضان را خریداری کنید و در مراسم های افطاری خود از آن استفاده نمایید. به شما قول میدهیم طعم و عطر شله زرد تکنفره شما را مست کند؛ زیرا شله زرد حلواچی با شله زرد های دیگر متفاوت است.

ترحلوا، یک کلمه عجیب یا یک حلوای خوشمزه؟

انگار کلمه ترحلوا با شیراز پیوند عمیقی دارد چراکه بعد از کمی سرچ و جستجو در مورد این نوع حلوا متوجه خواهید شد که ترحلوای شیرازی از انواع معروف حلوا ها است پس بدانید که ترحلوای شیرازی یکی از انواع حلواهای سنتی و خوشمزه ایرانی است که اصالت آن متعلق به شهر شیراز است. ترحلوای شیرازی ، حلوای سنتی شیرازه هست که از قدیم بسیار در این شهر مرسوم بوده است و در جشن ها و مهمانی ها، عزاداری ها و یا در ایام ماه رمضان زیاد استفاده می شده است.

در دوران قدیم تر، حلواتر  به دو رنگ سفید و زعفرانی درست می شده است و به قطر تقریبا ۷ سانتی متری به صورت  لوزی لوزی بریده می شده است و یکی سفید و یکی زرد کنار در کنار هم قرار داده می شده اند اما امروز با پیشرفت و خلاقیت بیشتر آشپزها و شیرینی پزها، ترحلوا هم ظاهر زیبایی به خود گرفته است.

البته این نکته را فراموش نکنیم ، همانطور که پیش از این نیز گفته شده و همگان می دانند خواص حلوا بیشمار است و ترحلوا نیز در این بین به علت شباهت زیاد مواد مصرفی آن از این قاعده و دارا بودن خواص بی شمار مستثنی نیست.

ترحلوا حلواچی

و اما این نوع حلوا در این بخش یعنی حلواهای سنتی نیز، حلواچی شما عزیزان را تنها نذاشته است. یعنی همانطور که حلواچی در بخش شیرینی و حلواهای مدرن متخصص و صاحب سبک است باید بدانید که در بخش حلواهای کلاسیک و یا سنتی نیز حرف های زیادی برای گفتن دارد. برای مشاهده انواع ترحلوا حلواچی به قسمت فروشگاه در وب سایت حلواچی مراجعه کنید. سینی حلوا خرما که ایده جدید حلواچی محسوب میشود شامل ترحلوای رز میباشد. ترحلوا جذاب خود را در پک پذیرایی ترحیم نیز جای داده است.

لازم به ذکر است ترحلوا حلواچی نیز به علت ظاهر شیک خود، مانند حلوا بوتیکی نوعی حلوا مجلسی محسوب می شود که می توان در پذیرایی در مجالس مختلف از آن استفاده کرد هم چنین برای قرار گیری در پک پذیرایی و خرید پک پذیرایی لاکچری نیز گزینه ای ایده آل و فوق العاده جذاب می باشد.

طرز تهیه ترحلوای قالبی

تا این جای کار مطمئن هستیم که شما هم کنجکاو شدید تا ببینید یک ترحلوا خوشمزه، چطوری پخته می شود. پس در این قسمت قرار هست تا با هم طرز تهیه ترحلوا  شیرازی را مرور کرده و یاد بگیریم. پیش از دست به کار شدن، لطفا قلم و کاغذ خود را آماده کنید و مواد نوشته شده در جدول زیر رابا دقت بررسی کنید تا کم و کسری آن را تهیه کنید.

اگر به هر دلیلی شرایط لازم برای درست کردن این نوع حلوا درخانه برایتان فراهم نبود؛ اصلا نگران نباشید، شما می­توانید با کیفیت ترین ترحلوا را از حلواچی خریداری کنید، بسته بندی خاص و ارائه این محصول به صورت پک پذیرایی تک نفره، به جذابیت این محصول می­افزاید. برای خرید حلوا های حلواچی میتوانید وارد وبسایت شده و در سریعترین زمان ممکن سفارش خود را ثبت کنید.

مواد لازم برای تهیه ترحلوای شیرازی

در جدول زیر مواد لازم برای تهیه ترحلوا ساده که تفاوت خاصی با ترحلوا مجلسی نیز ندارد، آورده شده است.

آرد برنج ۵۰۰ گرم
شکر سه پیمانه
گلاب  یک پیمانه
انواع مغز به میزان دلخواه  برای تزیین
نشاسته یک پیمانه
شیر شش پیمانه
آب چهار پیمانه
زعفران دم کرده غلیظ به میزان لازم

طرز پخت ترحلوا شیرازی خوشمزه

قبل از هر کار، یک نکته بسیار مهم را باید یادآور شویم و  آن این است که پیمانه ای را که برای اندازه گیری مواد لازم انتخاب کرده اید باید برای اندازه گیری تمام مواد یکسان باشد.

مواد لاز ذکر شده در جدول بالا برای تهیه ترحلوا برای ۴ تا ۶ نفر است.

در مرحله اول، نشاسته را با آب مخلوط می‌کنیم تا به طور کامل حل شود. سپس آرد برنج را با شیر مخلوط می‌کنیم و هر دو مخلوط را روی هم می ریزیم و از صافی رد می‌کنیم.

بهتر است  که این حلوا در ظرف تفلون یا چدنی پخته شود تا در حین مراحل پخت به، دیواره و کف ظرف نچسبد.

حرارت مناسب برای تهیه آن حرارتی ملایم و کم است چون باید خامی آرد برنج به طور کامل و با صبر زیاد گرفته شود در این مرحله به هیچ عنوان حرارت را زیاد نکنید.

در مرحله بعد، مخلوط نشاسته، آرد برنج، آب و شیر را در قابلمه می‌ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم. باید توجه کنید که این نوع حلوا باید به طور مرتب هم زده شود در غیر این صورت، خیلی سریع آرد برنج و نشاسته ته قابلمه جمع می شوند و حالت پختگی پیدا می‌کنند و به هم می‌چسبند .

وقتی که مخلوط ما مقداری غلظت پیدا کرد شکر و گلاب را  به آن اضافه می‌کنیم و به هم زدن ادامه می دهیم تا وقتی که کاملا غلیظ شود.

برای روشن شدن یک نکته را باید بدانید که غلظت حلواتر نباید نه زیاد شل و نه زیاد سفت باشد و باید در حالت متوسط باشد.. سپس حلوا را از روی حرارت برمی داریم و مواد را نصف می‌کنیم نصف سفید و به نصف بقیه زعفران کاملا غلیظ اضافه می‌کنیم. ظرفی که برای ریختن آن استفاده می شود  باید لبه دار باشد ظرف را با آب سرد خیس می‌کنیم. سپس مواد سفید را درون  آن می‌ریزیم در این قسمت می توانیم، مواد زرد را روی مواد سفید بریزیم یا در دو ظرف جدا ریخته شوند و روی آن را می توانیم با پودر یا خلال پسته تزئین کنید.

ترحلوا” را  در بیرون یحچال می گذاریم تا دمایش را از دست بدهد سپس در  یخچال گذاشته و بعد از چند ساعت قابل برش خواهد شد.

چقدر این مطلب را دوست داشتید؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیازات 3.4 / 5. تعداد آرا: 9

شما اولین نفری باشید که امتیاز میدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب سایت

طرز تهیه قطاب گردویی خوشمزه

طرز تهیه قطاب گردویی و نحوه تزیین آن

2.5 (4) هدیه دادن به عزیزان یکی از شیرین‌ترین و لذت‌بخش‌ترین تجربه‌هایی است که در زندگی خود تجربه می‌کنیم. اما دقیقا زمانی که خیال‌مان از

طرز تهیه دیگچه مشهدی

طرز تهیه دیگچه مشهدی

2 (7) دسری با عنوان دیگچه شاید برای بسیاری از شما عجیب باشد. اما دیگچه مشهدی نام یکی از محبوب ترین  و اصیل  ترین دسر

جست و جو در سایت